۱۴۰۱ مهر ۳۰, شنبه

تظاهرات برلین

 تظاهرات برلین با شکوه تمام برگزار شد. پرچم ها، عکس های متعدد و متفاوت در میان جمعیت باعث نشد که همدلی و همبستگی ایرانیان برای ایرانی آزاد و آرزوی سرنگونی جمهوی اسلامی خدشه دار شود. از آن بالا که به جمعیت نگاه میکنی پرچمی نمی بینی، شعاری نمی شنوی، حزب و گروه نمی بینی، فقط موجی از جمعیت بهم پیوسته است که میرود بنیاد 43 ساله جمهوری اسلامی را در هم شکند. سالهای طولانی است که چنین همدلی در میان ایرانیان دیده نشده بود. جمهوری اسلامی برای تفرقه انداختن بین ما در داخل و خارج کشور بسیار هزینه کرده بود. سالهاست که از هم دور بودیم. سالهاست مناطق و شهرهای مختلف ما را با اتهام تجزیه طلبی و جوک های زننده قومیتی از هم جدا کرده و تخم دشمنی پراکنده بودند. اینروزها اما این توطئه در هم شکسته است. هدف مشترک همیشه همبستگی ایجاد میکند. جمعیتی که نه کسی پول رفت و آمد و گردش در شهر را به آنها داده بود و نه ناهار و شامشان را. هزینه ها را از جیب خود پرداخت کرده بودند. این جمعیت یک حماسه تاریخی را رقم زدند حماسه ای که میرود این شب سیاه را به پایان برساند. تمام آن دعواها و تردید هایی که عده ای در فضای مجازی دامن می زدند نقش برآب و تظاهرات به بهترین شکل ممکن انجام شد. خوشحالم که ایرانیان تبعیدی شعور اجتماعی و سیاسی خود را در این تظاهرات به زیبایی تمام در چشم جهانیان به نمایش گذاشتند. اینکه هیچکس با کس دیگری درگیر نشد. به پرچم دیگری بند نکرد. جهان، امروز همبستگی ایرانیان را در خارج از کشور دیدند. در یک کلام امروز برلین رنگین کمان بود. سخنان حامد بسیار زیبا و انگیزاننده بود. او رویای اکثر ایرانیان را تصویر کرد. رویای ایرانی بدون جمهوری اسلامی. ایرانی آزاد.

بنظر من سخنرانی های انتهای برنامه زیاد بود و در تظاهرات این چنینی بهتر است فقط یکنفر به نمایندگی کمیته برگزار کننده حرف بزند. اگر پایان برنامه با سخنرانی حامد اسماعیلیون اعلام میشد و بعد از آن برنامه هنری تا انتهای متفرق شدن جمعیت ادامه پیدا میکرد، بهتر بود.
تلویزیون ایران اینترنشنال نیز بسیار خوب گزارش مستقیم تظاهرات را با سه خبرنگار در صحنه پوشش داد. مصاحبه ها و تصاویری که نشان داده میشد گزینشی نبود. مصاحبه های با مردم نیز بسیار خوب بود. یکی از زندانیان دهه شصت که از شوق صدایش می لرزید از قتل عام سال 67 سخن گفت و وقتی از او خبرنگار در مورد آتش سوزی زندان اوین پرسید، پاسخ داد که برایش یادآور صحنه سازی اعدام بیژن جزنی و دیگران در تپه های اوین در زمان شاه بوده چون آنها را نیز با اعلام دروغین فرار از پشت در تپه های اوین به گلوله بسته بودند. رامتین فاتحی نیز یکی دیگر از مصاحبه شوندگان توسط ایران اینترنشنال بود. او از پدر، عمو و عمه اش که هفته پیش دستگیر شده و در سنندج زندانی هستند و از نگرانیش برای آنها سخن گفت. اما نمیدانست که ساعاتی پیش پدرش زیر شکنجه دژخیمان به قتل رسیده بود.
سخن آخر اینکه این تظاهرات نقطه عطفی در تاریخ انقلاب سال 1401 در ایران می باشد. نقطه عطفی که از آن تاریخ یاد خواهد کرد. نقطه عطفی که دستهای ما تبعیدیان را به دستهای بچه های داخل کشور در خیابانها پیوند میدهد. حامد اعلام کرد که شنبه 29 اکتبر قرار است تظاهرات سراسری در همه کشورها صورت بگیرد. امیدوارم در فرانسه هم شاهد تظاهرات بسیار بزرگتری از دفعه قبل باشیم.
پلیس آلمان اعلام هشتاد هزار نفر تظاهرکننده را کرده اما جمعیت بسیار بیشتر از این تعداد به نظر میرسید. تظاهرات برلین نقطه عطفی بود که بیشک معادلات سیاسی جامعه جهانی با جمهوری اسلامی را تغییر خواهد داد.
ضمنا یک نکته بسیار جالب، اگر به عکس تظاهرات دقت کنید. عکس جمعیت کاملا شبیه هواپیما میباشد. هواپیمایی که با شلیک جمهوری اسلامی در خون مسافرانش واژگون شد. اما این مسافران گویا امروز در میان تظاهر کنندگان برلین جاری شده بودند. آنجا بودند. با این مردم شعار دادند. و حامد را در رویاهایی که توصیف کرد، همراهی کردند. پایان جمهوری اسلامی با این همبستگی تضمین شد. ما با هم پیروز میشویم.
عاطفه اقبال- 22 اکتبر 2022

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر