۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

قلم نمیتواند در خدمت قدرت باشد

انصراف یروگن هابرماس فیلسوف نامدار 92 ساله آلمانی از دریافت جایزه 225 هزار یورویی ابوظبی پیام رسایی به اهل قلم داشت. قلم نمیتواند در خدمت قدرت قرار گیرد و اندیشه را نمیتوان وسیله تجارت قرار داد.
از سال 2007 جایزه " شیخ زاید" که بنام پدر ولیعهد کنونی ابوظبی نامگذاری شده، به یک نویسنده تعلق میگیرد. سه روز پیش یورگن هابرماس به دریافت این جایزه برگزیده شد. او موافقت خود را اعلام کرد. اما نویسنده مجله اشپیگل روز گذشته در یک مطلب انتقادی نوشت، متفکری در سطح بین المللی که بیش از نیم قرن از روشنگری و فاصله گذاری از قدرت نوشته است باید به این جایزه صریحا پاسخ منفی میداد. و ادامه میدهد: "اما قواعد دموکراتیکی که برای هابرماس روشنگر مقدس هستند در آنجا به طور سیستماتیک نادیده گرفته می‌شوند.. به طور معمول وقتی ذهن و قدرت با هم برخورد می‌کنند، قدرت پیروز می‌شود." اشپگل اضافه کرده است که یکی از حامیان این نهاد جمهوری اسلامی میباشد.
و اینجا مسئله برای من قابل اهمیت میشود که این فیلسوف آلمانی با خواندن این نقد بجای عکس العمل منفی و توجیه کار خود، بلافاصله با انتشار یک بیانیه انصراف خود از گرفتن جایزه را اعلام میکند. او شجاعانه می نویسد که تصمیم دریافت جایزه اشتباه بوده است برای اینکه نهاد جایزه دهنده ارتباطش با حکومت ابوظبی مشخص نیست. هابرماس در پاسخ به مسئله " ذهن و قدرت" که اشپیگل مطرح کرده مینویسد: " این حرف در کوتاه مدت درست است اما من در بلندمدت به قدرت روشنگرانه سخن انتقادی، اگر به فضای افکار عمومی سیاسی نفوذ کند، باور دارم"
بله! انسانی که اندیشه و قلم خود را وسیله تجارت قرار نمیدهد و به دلیل پایبندی به پرنسیب هایش به جایزه 225 هزار یورویی نه می گوید. انسان با ارزشی است که به بهای واقعی اندیشه خود بخوبی آگاه است.
عاطفه اقبال – 3 می 2021

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر