۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

پاشنه آشیل سیاست مداران در قدرت!

در سالهای اخیر پرونده سوء استفاده سیاستمداران از قدرت در فرانسه سر و صدای زیادی بپا کرده است. آخرین مورد آن نیکلا سرکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه است که بخاطر اعمال نفوذ و سوء استفاده از قدرت چند روز پیش به سه سال حبس محکوم شد. اتهام او پیشنهاد رشوه به قاضی برای دست یافتن به اطلاعات پرونده خود می باشد. پرونده اصلی او در رابطه با دریافت پنج میلیون یورو از معمر قذافی برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ است. البته سرکوزی به محض رسیدن به قدرت اولین تیر خلاص قذافی را خود شلیک و در سرنگونی او نقش اصلی را ایفا نمود. همچنین سال گذشته فرانسوآ فیون نخست وزیر سرکوزی در پرونده ای دیگر بخاطر درست کردن شغل دروغین برای همسرش و سوء استفاده مالی در این رابطه به پنج سال زندان محکوم شد. فیون برای همسرش یک شغل دستیار پارلمانی که وجود خارجی نداشت، درست کرده و به حساب او یک میلیون و سیصد هزار یورو ریخته بود. همسر او نیز به سه سال حبس تعلیقی محکوم گردید.
قبل از این نیز ژاک شیراک ريیس جمهور سابق فرانسه به اتهام فساد مالی به دو سال حبس محکوم شده بود.
البته این سو ء استفاده های مالی سیاستمداران در قدرت تازگی ندارد و هر چند گاهی فقط برای حذف یکنفر از بازیهای سیاسی رو می شود. سرکوزی و فیون با همین پرونده ها از صحنه سیاسی بخصوص از شرکت در انتخابات کاملا حذف شدند. سال 2019 فرانسوآ بایرو رهبر حزب مدم و وزیر دادگستری امانوئل مکروون به دلیل پرونده فساد مالی مجبور به استعفا شد. او که در انتخابات ریاست جمهوری با قول پست وزارت با مکرون متحد شده بود بعد از استعفا گفت: مکرون مرا مثل یک دستمال کهنه استفاده کرد و بدور انداخت.
مورد دیگر رئیس بانک جهانی دومینیک استروس کان است که احتمال ریاست جمهوری اش در سال 2012 می رفت ولی در سال 2011 با دام گذاری جنسی در هتلی در نیویورک بجرم تجاوز دستگیر شد. او نیز مجبور به استعفا از ریاست بانک جهانی شده و برای همیشه از صحنه سیاست حذف شد.
سال گذشته نیز برای گریوو شهردار پاریس و متحد مکرون، یک تله جنسی گذاشته و با انتشار گسترده عکس خصوصی که برای معشوقه خود فرستاده بود او را مجبور به کناره گیری از قدرت کردند. او کسی بود که برای شهردار شدن، خانواده خود و وفادار بودنش به خانواده را به نمایش افکار عمومی گذاشته بود.
فساد مالی، استفاده از قدرت و فساد جنسی در میان اغلب سیاستمداران بسیار وجود دارد و امری واقعی است. هیچ تله جنسی نمی تواند کسی که بند تنبانش شل نباشد را به تله بیاندازد. اینها پاشنه آشیل سیاستمداران است. برای اینکه جایی که لازم باشد با رو کردن چنین پرونده هایی آنها را از صحنه سیاست برای همیشه حذف میکنند. نمونه های آن در صحنه سیاست کم نیستند.
- البته این هیچ ربطی به جمهوری اسلامی که غارت مردم و فساد چه از نوع مالی و چه جنسی آن سراپای حکومت را فرا گرفته ندارد. جمهوری اسلامی یکی از فاسد ترین حکومت ها در دنیا می باشد و قابل مقایسه با هیچ حکومتی نیست.
عاطفه اقبال - 2 مارس 2021

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر