۱۴۰۰ شهریور ۲۹, دوشنبه

مقاومت زنان ورزشکار نروژ در برابر تحمیل نوع لباس

چندی پیش در برگزاری بازی هندبال کنار دریای زنان نروژ، آنها بجای بیکینی که لباس رسمی مسابقه زنان است با لباس راحتتر و پوشیده تری در مسابقه حاضر شدند. بخاطر همین کمیسیون نظارتی فدراسیون اروپا آنها را جریمه کرد. اینکار باعث اسکاندال در نروژ شد. ورزشکاران زن نروژی تحمیل اینگونه لباس به زنان را سکسیستی نامیدند و گفتند چرا مردان ناچار به پوشیدن بیکینی دو تکه برای مسابقات نیستند؟ آنها می گویند، به آنها پوشیدن شورت های سکسی که راحت نیستند، تحمیل میشود. برای همین آنها در بازی مقابل اسپانیا به پوشیدن لباس رسمی تن ندادند.
فدراسیون هندبال نروژ گفت که ما به ورزشکارانمان افتخار می کنیم. و با هم برای عوض کردن مقررات مربوط به ورزش زنان مبارزه خواهیم کرد تا زنان ورزشکار بتوانند در لباسی که احساس راحتی می کنند ورزش کنند. اما فدراسیون ورزش اروپا در این رابطه گفت که عوض کردن این مقررات امکان پذیر نیست. وزیر فرهنگ نروژ این جریمه را مسخره توصیف کرد.
این بخشی از کنترل لباس زنان در حیطه ورزش می باشد. در زمینه های هنری و سینمایی نیز این اجبارات وجود دارد. گاهی نوکی از آن بیرون می زند اما بسیاری از زنان برای اینکه به موقعیت های بالاتر راه پیدا کنند، آنچه که سیستم به آنها تحمیل میکند را می پذیرند. این نیز نوعی سرکوب زنان میباشد. چنین مقاومت هایی در برابر سیستمی که سکسیستی عمل می کند. دستآوردهای خود را برای جنبش زنان بجا خواهد گذاشت.
در نگاه اسلامی حجاب و پوشیدن لباسهای پوشیده زنان اجباری است و آنرا جزو مقررات می نامند. در کشورهای غربی نیز لباس های سکسی به زنانی که در کادر ورزش و هنر فعالیت میکنند، بعنوان مقررات تحمیل میشود. این دو روی یک سکه است. گرچه آنچه که در کشورهای اسلامی بر زنان میرود قابل مقایسه با کشورهای غربی نیست. اما زنان در کشورهای غربی نیز تا لغو افکار و قوانین سکسیستی راه درازی در پیش دارند.
عاطفه اقبال – 20 سپتامبر 2021
- عکس زیر لباسی است که بجای بیکینی پوشیده اند و بخاطر این آنها را جریمه کرده اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر