۱۳۹۹ فروردین ۲, شنبه

رئیس اورژانس: روزی دولتها باید پاسخگو باشند

نیروی نظامی فرانسه، تهدید کرده است که اگر ماسک به آنها داده نشود، کار نخواهند کرد. آنها میگویند در زمانی که اینهمه از ریسک بیماری سخن گفته میشود، آنها ناچارند نفرات را از نزدیک بدون ماسک در خیابانها کنترل کنند. در حالیکه در کشورهای همسایه ایتالیا و اسپانیا، نیروی نظامی مجهز به ماسک هستند. کریستف کاستَنر وزیر کشور فرانسه در پاسخ میگوید که ماسک از بیماری حفاظت نمیکند. اما بسیاری این را فقط یک بهانه میدانند. سال ۲۰۱۰ بعد از اینکه با اپیدمی گریپ رزرو ماسک در انبار ارتش خالی شد. نیکولا سرکوزی تصمیم گرفت بنا به دلایل اقتصادی همراه با کاهش بودجه بیمارستان ها و کم کردن هزینه های سلامتی این رزرو را نیز تمدید نکند. تا آنزمان ۶۰۰ میلیون ماسک عادی و یک میلیارد ماسک جراحی در رزرو ارتش برای شرایط اضطراری موجود بود. در دولت های بعدی نیزهمین تصمیم به بهانه نداشتن بودجه تکرار شد. در حالیکه بودجه نظامی و خرید سلاح هر بار چند برابر می شد. بودجه سلامتی و بهداشت کاهش می یافت. تا چندی پیش دکترها و پرستارها در اعتراض به کاهش بودجه و نداشتن امکانات کافی در خیابانها تظاهرات می کردند اما دولت به هیچوجه در برابر خواسته آنها کوتاه نیامد. امروز آنها با به خطر انداختن جان خود به بیمارستانها بازگشته اند تا جان انسانها را نجات دهند. اما جان خودشان هم با کمبود امکانات در خطر جدی قرار دارد.
در حال حاضر فرانسه با کمبود جدی ماسک در مقابله با پاندمی روبرو است. در حالیکه درخواست پرسنل پزشکی و بیمارستانها هر روز بیشتر میشود. دولت مرتبا تکرار میکند که به اندازه کافی ماسک در بیمارستانها توزیع خواهیم کرد اما تا کنون نتوانسته این وعده را عملی کند. شب گذشته فیلیپ ژوآن رئیس قسمت اورژانس بیمارستان ژرژ پمپیدو در یک مصاحبه تلویزیونی در حالیکه که خبرنگار به او دست زدن شبانه بخشی از آپارتمانها را نشان میدهد و میپرسد که آیا این صحنه شما را خوشحال میکند؟ با لبخندی غمگین پاسخ میدهد: خوب است، اما ما به امکانات نیاز داریم. ما دررابطه با امکانات در حد کشورهای توسعه نیافته هستیم! این یک ورشکستگی است!
او در حالیکه خبرنگار سعی میکرد موضوع گفتگو را عوض کند با صراحت گفت: روزی دولتها باید پاسخگو باشند که چرا سلامتی مردم را در اولویت قرار ندادند. چرا ماسک برای کسانی که در بیمارستان ها باید خودشان را حفاظت کنند، به اندازه کافی وجود ندارد.
آری! روزی دولتها باید در برابر مردم پاسخگو باشند. آنها که سود و سرمایه را به سلامتی و جان مردم ترجیح دادند.
عاطفه اقبال - 21 مارس 2020

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر