۱۳۹۸ اسفند ۲۵, یکشنبه

انتخابات شهرداری ها در فرانسه

امروز دور اول انتخابات شهرداری ها در فرانسه بود. من ساعت پنج بعد از ظهر برای رای دادن رفتم. هیچ کس دیگری در آنجا و دفتر کناری اش برای رای دادن نیامده بود و من در آن ساعت تنها نفر بودم. با وجود اینکه گفته بودند، دستکش و ماسک و ژل ضدعفونی کننده در همه دفاتر رای گیری وجود دارد، هیچ کدام از این وسایل نبود. فقط در ابتدا از من خواستند که دستهایم را در دستشویی کناری بشویم. کارت شناسایی و کارت انتخابات را خودم با فاصله نشانشان دادم و دیگر مثل همیشه آنرا تحویل نگرفتند. برخلاف اعلام قبلی اطاقک هایی که باید در آنجا رایمان را در پاکت میگذاشتیم پرده داشت که خود انتقال دهنده ویروس محسوب میشد.
با اعلام پاندمی بسیاری از شخصیت های سیاسی از دولت خواسته بودند که این انتخابات را به عقب بیندازد. اما رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه هر دو اعلام کردند که انتخابات برقرار است و کنسل نمیشود. با توجه به اینکه از صبح روز شنبه مرحله ۴ اپیدمی اعلام و در پی آن تعطیلی مینیمم دو هفته ای بر همه کشور حاکم شد. این سئوال مطرح است که چرا در شرایط فعلی، انتخابات کنسل نشده است؟ از امروز صبح تمام برنامه های خبری به این سئوال پرداخته اند. میزگرد امشب که قاعدتا باید به نتایج انتخابات دور اول می پرداخت تبدیل شد به جدل نمایندگان حزب های سیاسی با وزیر بهداشت فرانسه. امشب تمام حزب های سیاسی اپوزسیون همصدا این تصمیم را محکوم کرده و خواستار کنسل کردن دور دوم انتخابات شدند. از نظر من تناقض بزرگی بین اینهمه تاکید بر قرنطینه شدن و برگزاری انتخابات وجود دارد. بخصوص با توصیه های پزشکی که برای ایزوله کردن نفرات هفتاد سال به بالا وجود دارد، برگزار کردن انتخابات در چنین شرایطی به این معنی است که یا باید این نفرات از حقوق شهروندی خود در انتخاب شهردار چشم بپوشند و یا سلامتی خود را در خطر قرار دهند. این تناقض برای من که بسیاری از تحلیل ها و توضیحات را گوش دادم، هیچ پاسخی پیدا نکرده است. تعداد بالای غایبین در انتخابات نشاندهنده این اعتراض است. پنجاه و شش در صد مردم فرانسه بنا به آخرین آمار رسمی در رای گیری شرکت نکردند.
عاطفه اقبال - ۱۵ مارس ۲۰۲۰
- فیلم کوتاهی از بیرون محل رای گیری گرفته ام. قابل توجه برایم راه سفیدی بود که روی زمین ترسیم کرده بودند تا جمعیت در آنجا به انتظار نوبت رای دادن بایستد. 🙂اما پیش بینی نیامدن مردم را نکرده بودند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر