۱۳۹۰ فروردین ۲۷, شنبه

کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد ضمن محکوم کردن کشتار ساکنان اشرف، خواهان تحقیقات شد

امروز ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل ‌متحد، کشتار ساکنان اشرف  را محکوم کرد و گفت باید یک تحقیقات مستقل صورت گیرد و از دولتها خواست تا استقرار مجدد در کشورهای سوم را به‌عنوان یک موضوع فوری در نظر بگیرند. به گزارش سایت حقوق بشر ملل متحد، ۲۶فروردین، او اضافه کرد ”جزئیات کامل از آن‌چه واقعاً در صبح ۸آوریل اتفاق افتاده، تازه فقط شروع به ظهور کردن است ”. او افزود: ”اما اکنون به‌نظر می‌رسد مسلما حداقل ۳۴نفر از جمله ۷ و یا تعدادی بیشتر زن کشته شده‌اند. بیشتر آنها مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد تعدادی توسط ضربه کشته شده‌اند، که احتمالاً توسط برخورد خودورها صورت گرفته است.  ده‌ها زخمی دیگر در بیمارستان این کمپ و در جاهای دیگر عراق بستری هستند.

پیلای گفت: ”ارتش عراق کاملاً از ریسک های مربوط به اجرای این عملیاتی شبیه این در اشرف آگاه بود“. او افزود: ”هیچ بهانه ممکنی برای این تعداد تلفات وجود ندارد. باید یک تحقیقات جامع، مستقل و شفاف وجود داشته باشد و هرکس به‌خاطر استفاده از نیروی قهر بیش از حد مسئول شناخته شود، باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرد“.

پیلای هم‌چنین از دولتهای دیگر خواست تا برای فراهم کردن راه‌حل طولانی‌مدت برای ساکنان این کمپ، که به گروهی تعلق دارند که به‌عنوان مجاهدین خلق ایران شناخته می‌شوند، کمک نمایند. او اضافه کرد : مدت طولانی است که همه نسبت به یک تراژدی مشابه این نگران بوده‌اند“.

خبرگزاری فرانسه، امروز ضمن انعکاس موضعگیری خانم پیلای نوشت: ناوی پیلای با اشاره به نام این کمپ که در شمال بغداد قرار دارد گفت ”ارتش عراق به‌خوبی از خطرات مرتبط با انجام عملیاتی مانند آن‌چه در اشرف صورت گرفت آگاه بود ”.

رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل گفت ”هیچ عذر و بهانه ممکنی برای این تعداد از تلفات وجود ندارد. باید تحقیقات کامل، مستقل و شفافی انجام گیرد و هر فردی که مسئول استفاده بیش از اندازه از زور شناخته گردد، باید مورد محاکمه قرار گیرد ”.

جمعه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۵ آوریل ۲۰۱۱



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر