۱۴۰۳ خرداد ۲۰, یکشنبه

بالا آمدن راست افراطی در فرانسه و اروپا - انتخابات پارلمان اروپا

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا ، پیروزی احزاب راست افراطی در فرانسه و آلمان را نشان میدهد. حزب "تجمع ملی" راست افراطی - مارین لوپن- در فرانسه در راس قرار گرفت و تا بحال 31 کرسی بدست آورده. حزب سوسیالیست با 14کرسی در سومین ردیف و حزب " فرانسه عصیانگر" به رهبری ملانشون با 10 کرسی در ردیف 4 قرار گرفت. حزب کمونیست فرانسه هیچ کرسی بدست نیاورد و این شکست بدی برای حزب کمونیست که هر روز بیش از پیش استقبال عمومی را از دست می دهد، محسوب میشود.
حزب مکرون با تمام تلاشی که کرد در راس لیست قرار نگرفت و با 14 کرسی به ردیف دوم رفت. بخاطر همین رئیس جمهوری فرانسه امانوئل مکرون امشب در حالیکه بسیار شوکه بنظر می رسید، با اعلام انحلال مجلس گفت: "نتیجه انتخابات اتحادیه اروپا خطری برای فرانسه و اروپا محسوب میشود." انتخابات آتی قرار است در آخر ژوئن برگزار شود. رسانه های فرانسه انحلال مجلس را به "ضربه پوکر" مکرون تشبیه کردند. این اصطلاح در فرانسه به معنی بازی با ریسک بالا می باشد.
تظاهرات های اعتراضی جلیقه زردها، اعتصابات مختلف کارگری، اعتصاب کشاورزان در سالهای اخیر، فرانسه را در بحران های متعددی فرو برده است. سیاست های نئولیبرال، جنگ طلبانه و مماشات با اسلام گرایان، به بحران های زیادی در اروپا دامن زده و اروپا را به سمت راست افراطی سوق داده است. این جریان نیز بر نارضایتی عمومی سوار شده و گسترش می یابد. گسترش جریان راست افراطی یکی از چالش های امروز کشورهای اروپایی است.
عاطفه اقبال – 9 ژوئن 2024

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر