۱۴۰۳ خرداد ۱۵, سه‌شنبه

حجاب و زهرا رهنورد

زهرا رهنورد جدیدا گفته است: "حجاب مورد نظر جمهوری اسلامی " من در آوردی" است و نه دینی، فرقه‌ای است و نه مذهبی! "
سراغ آرشیو رفتم و مصاحبه ای از زهرا رهنورد با یک خبرنگار فرانسوی در دوران انقلاب که به موضوع حجاب اختصاص داشت، را بیرون کشیده و دوباره گوش دادم.
خبرنگار فرانسوی در مورد حجاب زنان سئوال میکند. زهرا رهنورد در حالیکه که مقنعه و چادر را همزمان بر سر دارد، توسط یک مترجم توضیح میدهد: " تنها در اسلام یک ارزش حاکمه و آنهم تقوا است و لباس و آرایش و اینها از نظر اسلام، ارزشهای سرمایه داری و قدرت طلبانه است و کلا کاذبه. در ایران محدودیت خاصی وجود نداره و فقط باید – زنان – خودشان را بپوشانند. کاپیتالیسم خیلی به ظاهر زن اهمیت می دهد و زن را شیئی می کند. اما آن چیزی که برای ما مهم است اینه که زن پوشیده باشد و خصوصیت انسانی او قضاوت بشه!
اینرا که شندیم، به ذهنم زد که خوب با این استدلال مردان چرا حجاب ندارند! یعنی وجه انسانی آنها مهم نیست! که دیدم خبرنگار فرانسوی دقیقا همین سئوال را مطرح کرد: اگر اینطور است پس چرا مردان را نمی پوشانید؟ زهرا رهنورد: برای اینکه انگیزه های نمایش در زن و مرد متفاوته و بدن زن تحریک می کنه مردم رو! برای همین ما جنبه سکسوئل زن را می پوشانیم!
حالا این خانم که آنزمان پایه های قانون حجاب را با این استدلال های مسخره محکم کرده. در شرایطی که دیگر کسی برای قانون حجاب تره هم خورد نمیکند، حجاب را نه "اسلامی" بلکه "من درآوردی" می نامد!
البته که من به شخصه از تغییر رویه زهرا رهنورد و هر کس دیگری استقبال میکنم. به شرط اینکه از آنچه در این سالها گذشت و نقش خودشان در تحمیل حجاب به زنان و سرکوب و کشتار نیز سخن بگویند.
عاطفه اقبال – 4 ژوئن 2024



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر