۱۳۹۸ دی ۲, دوشنبه

هزار و پانصد جان جوان

۱۵۰۰ فقط یک عدد نیست. ۱۵۰۰ جان جوان، ۱۵۰۰ زندگی است. ۱۵۰۰ خانواده سوگوار. کشتار جمعی یک نسل جوان برای حفظ قدرت. امروز رویتر با پخش این خبر نوشت که به اطلاعاتی محرمانه از منابع داخلی حکومت دست یافته که نشان میدهد خامنه ای در جلسه ای از مقامهای امنیتی خواسته که به علت به خطر افتادن نظام، اعتراضها را به هر قیمت جمع کنند.
حتما که این عدد سمبلیک است. هیچ کشتاری رقمی چنین رُند ندارد. اما فرقی نمیکند در معنای جنایت دهشتناکی که انجام شده. اینکه دستور خامنه ای بوده را میدانستیم اما روحانی و دیگر سردمداران نظام و تک تک کسانی که این دستور را انجام یا به آن رضا دادند هم دستشان خونین است. مشخص است که انتشار این عدد و انداختن مسئولیت کشتار فقط بدوش خامنه ای در این مقطع توسط یکی از اصلی ترین رسانه های غربی، هدف مشخصی را دنبال میکند. شاید دوران مصرف خامنه ای گذشته باشد و برای جلوگیری از فوران این کوه آتشفشان طرح جایگزینی یک جنایتکار دیگر با چهره ای آرایش شده در دستور کار است.
اما این جایگزینی به این راحتی نخواهد بود. برای اینکه دادخواهی دیروز به دادخواهی امروز پیوند خورده است. صدها هزار پرچم خونین بر فراز دستهایی که دادخواهی می خواهند برافراشته شده. به این دادخواهی اضافه کنید خانواده های دهها هزار زندانی سیاسی را.
آری ۱۵۰۰ انسان کشته شده اند. مغزهایشان متلاشی شده. آنها را از تخت بیمارستان بیرون کشیده و با کشیدن کیسه زباله بر سرشان در رودخانه خفه کرده اند. دادخواهی آنها را با احتساب هر خانواده ضریب چندین برابر کنید. بعد ضریب کنید بر تعداد کسانی که چهره عریان جمهوری اسلامی را در این کشتار دیدند. در دهه شصت زمانی که عزیزان ما بر خاک افتادند، ما مجبور به مخفی شدن بودیم. بسیاری به تبعید ناخواسته رفتیم. اما اینک آنها با خانواده هایی رو در رو هستند که در قلب شهرها زندگی میکنند. اینک خاوران تکثیر شده است. در قلب هر کس که عزیزی را در دوران جمهوری اسلامی از دست داده. شک نکنید ما باز خواهیم گشت. دستهایمان را به دستهای تمامی این خانواده ها پیوند خواهیم زد و دادخواهی خواهیم کرد. تک تک این جنایتکاران باید روی صندلی دادگاه بنشینید و پاسخگو باشید. گرچه هیچ حکمی برای آنچه که با ما کردند، کافی نیست.
۵ دی ماه فرصت دیگری برای دادخواهی است. برای پاسخ به فراخوان خانواده هایی که فرزندانشان با تیر ماموران سرکوب جمهوری اسلامی بر خاک افتادند.
عاطفه اقبال - ۲ دی ۹۸


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر