۱۴۰۲ خرداد ۳۱, چهارشنبه

دستگیری مجدد آتنا فرقدانی و سعی در مسموم کردن او

 آتنا فرقدانی یک کاریکاتوریست است. او که کاریکاتورهای انتقادی زیادی را طراحی کرده است، در سال 1393 بجرم توهین به رهبری دستگیر شد و دو سال را در زندان گذراند و سپس با تلاش شبکه بین‌المللی حمایت از حقوق کارتونیست‌ها از زندان آزاد شد اما جمهوری اسلامی او را از ادامه تحصیلات دانشگاهی محروم کرد. آتنا از اولین کسانی بود که آن زمان از دوربین در زندان زنان و حتی در توالت ها و حمام پرده برداشت و مسئله تست بکارت اجباری را که به او تحمیل کرده بودند را بیرونی کرد. او بعد از گزارش کاملی که از زندان منتشر کرد، آگاهانه روی سوء استفاده رسانه های خارج از کشور از زندانیان سیاسی دست گذاشت و حاضر به مصاحبه با هیچ کدام نشد. بعد از آزادی تا به امروز از آتنا فرقدانی خبری نبود اما دو هفته پیش در روز 7 خرداد وکیلش آقای مقیمی از دستگیری موکلش خبر داد. هنوز علت دستگیری مشخص نیست.

روز گذشته آتنا که در زندان قرچک است متوجه مسموم بودن غذای خود شده و از خوردن آن خودداری میکند. اما مورد ضرب و شتم تعدادی زندانی عادی اجیر شده قرار گرفته و مجروح می شود. آنها قصد داشتند که غذای مسموم را به زور به او بخورانند. آتنا 9 روز است بخاطر مسموم بودن، غذا نخورده و در یک اعتصاب تحمیلی بسر می برد. محمد مقیمی وکیل آتنا در توئیتر نوشت که جان موکلش در زندان قرچک در خطر است.
از سر راه برداشتن زندانیان سیاسی با روش های مشکوک یکی از پراتیک های رژیم جمهوری اسلامی است. تا کنون دهها نفر از زندانیان آزاد شده یا سکته قلبی و یا خودکشی کرده اند. زندانیان آزاد شده از خوراندن اجباری قرص و یا تزریق حرف میزنند. مسموم کردن غذای آتنا تک مورد نیست اینها راه حل های جدید جمهوری قتل و جنایت برای از بین بردن زندانیان سیاسی فعال می باشد. من چندی پیش گزارشی در این مورد نوشته و به نهادهای حقوق بشری فرستادم. به هوشیاری آتنا درود می فرستم. کسانی که دستگیر می شوند با آگاهی از این موضوع باید در زندان بسیار مواظب آنچه که از زندانبانان دریافت می کنند باشند.
عاطفه اقبال – 21 ژوئن 2023

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر