۱۳۹۷ تیر ۵, سه‌شنبه

در سوگ علی اصغر حاج سید جوادی

علی اصغر حاج سیدجوادی، مردی که صدای پای فاشیسم را در سال ۵۸ شنید، از میان ما رفت. آنکه سلاحش قلم بود. غمگینم!

این قسمتی از مقاله صدای پای فاشیسم که سال 58 توسط اصغر سیدجوادی منتشر شد:

"ﺩﻭﻟـﺖ ﺑـﻪ ﺻـﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣـﯽ ﺑـﯽ ﮔﻨـﺎﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺧـﻮﺭﺩ ﺑـﺎ ﻣﺸکلاﺕ ﺟﻨـﮓ ﭘﻨﻬﺎﻧـﯽ ﻗـﺪﺭﺕ ﺑﺮ ﺭﺳﺎﻟﺘﯽ ﺷﺮﻋﯽ ﺗکیه ﻣﯽ کند، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ؟ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ که ﺑﺎ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﻮﻗﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳکوﺕ ﻭ مماﺷﺎﺕ ﻭ ﺗﺴﺎﻣﺢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻓﺎﺷﯿﺰﻡ ﺑﺎﺯ کند؟ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ که ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﺪ ﺑﺎ ﺗکیه ﺑﺮ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺳﺎﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺫﻫﺎﻧﯽ که ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫـﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳـﺎﻝ ﺍﺧﺘﻨﺎﻕ ﻭ ﺳکوﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ ﺗکیه ﮔﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺩﺭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮ کردﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻧﯽ ﻣﻄﯿﻊ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺁﺑﺸﺨﻮﺭ ﺑﺮﺍﻧﻨﺪ؛ ﺁﯾﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺭﺍﯼ ﺍکثرﯾﺖ ﻭ ﻣﺴﯿﺮ ﺍکثرﯾﺖ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻓکرﯼ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﺴلکی ﻭ ﻣﺬﻫﺒﯽ ممنوﻉ کرد؟"
به همسرش خانم کیان کاتوزیان با تمام قلبم تسلیت میگویم.
عاطفه اقبال - 5 تیر 97 - 26 ژوئن 2018


کامنت ها:

Abdoli Kaveh
ايشان خود در به قدرت رسيدن فاشيسم سهم داشتند. چگونه مى توان نام فعال حقوق بشر بر خود نهاد و از كشتار امثال خلخالى در به اصطلاح دادگاه هاى انقلاب حمايت كرد. او بعدها عليرغم گذشت زمان ، فروكش نمودن هيجان و آشكار شدن جنايات انجام شده هرگز حاضر به نقد خود و يك عذرخواهى ساده نشد.

Atefeh Eghbal
من حمایتی از او در رابطه با خلخالی ندیده ام اگر مدرکی دارید لطفا برایم بفرستید.

Abdoli Kaveh
مراجعه به نشريات بهمن و اسفند ٥٧ ميتواند به آشكار كردن مواضع او كمك كند. متن زير از سايت ويكيپديا گرفته شده.
علی‌اصغرحاج‌سیدجوادی یکی از طرفداران «نابودی ضدانقلاب» و عوامل رژیم پهلوی بود و در مقاله‌ای که در ۲۶ بهمن ۵۷ در روزنامه اطلاعات با عنوان «اگر شکوفه سیب به میوه رسد… ؟» منتشر شد، بر اعمال خشونت بیشتر تأکید کرد.

Javad Azh
دوستان در دروسی که اینجا بر قرار است همیشه تاکید دارند به ویکیپدیا اصلا به عنوان منبع موثق اطلاعات نگاه نکنید چون توسط هر کسی میتواند تنظیم شده باشد و کلا منابع اینترنتی هم اعلام میشود صد در صد نیست.

Abdoli Kaveh
دوست عزيز ، از لحاظ تحليلى درست مى فرمائيد ولى در اينجا ويكيپديا خود ماخذ نبوده و روزنامه اطلاعات ٢٦ بهمن را صحيحاً به عنوان منبع ذكر كرده است. گر چه در فشانى اين مرحوم فقط محدود به اينجا نبوده و نفير كينه و عداوت ايشان را در بقيه نشريات آن دوران مى توان شاهد بود

Faramarz Fahimi
...ایشان (صدای پای فاشیسم..) را خیلی دیر شنیدند گوی پنبه درگوش داشتند وبه ثقل سامعه گرفتار،بودند مردانی که بسیار پیش از مرحوم شما صدای نعلین استنداد راشنیدندوگفتند مبتلایان به ناشنوائی درخم کوچه ی ریا وتزویر و...گرفتار بودند وهستند...بهتر است (..امام میاید...)ودگر درافشانی ایشان راخواند وبه داوری نشست...

Atefeh Eghbal
جهت اطلاع، مقاله امام آمد نوشته آقای سید جوادی نبود و کسی بنام طه حجازی آنرا نوشته بود.



Bassir Nassibi
خانم اقبال گرامی من فعال سیاسی نیستم اما برخی از وقایع را خود شاهد بودم در کارنامه اقای حاج سید جوادی نقل شده است :با انتقاد از سخنرانی مهدی بازرگان که همگان را به ملایمت دعوت کرده بود، نوشته بود: «عدالت انقلابی یعنی شدت عمل هرچه بیشتر درباره عوامل فساد و ریشه‌کن کردن کانون‌های توطئه و فساد. افرادی که در کانون‌های فساد و تجاوز رژیم برای دفاع از رژیم فاسد به صورت جانورانی وحشی درآمده‌اند و با دریافت حقوق‌های زیاد و امتیازات فراوان به فساد و بی‌رحمی خو گرفته‌اند هرگز نمی‌توانند توبه کنند و اگر توبه کنند عمل آن‌ها فقط برای نجات جانشان است و به دست آوردن فرصت مناسب برای شرکت در توطئه نابودی انقلاب.» ( یعنی همه را بکشید )


Bahram Goran
ايشان وزير دادكسترى دولت موقت بودن،و در رابطه با تمام وقايع كوردستان دست اندر كار بود،اقاى فروهر بودن اما مخالف اخوندها بود در كوردستان

Atefeh Eghbal
بهرام عزیز شما او را با برادرش اشتباه میکنید.

Majid Bidar
وزیر دادگستری دولت موقت، برادر ایشان احمد صدر حاج سیدجوادی بود.

Bahram Goran
اشتباه از من ،برادر ايشان وزير داد كسترى دولت موقت بود،و در مذاكرات كوردستان بود،باز هم معذرت

Atefeh Eghbal
خواهش میکنم معمولا گفتگو برای همین است که رفع ابهام شود. درود بر شما

Majid Rahimi
در دو جبهه تلاش کرد، انتقاداتی هم به خود ایشان بود... اما در راه روشنگری هم زحمات بسیاری کشید... یادش گرامی باد

Moses Hatamian
یادش گرامی، که صدای پای فاشیسم را پیش از مدعیان آنروز شنید، و به همگان هشدار داد، اما کسی نشنید...

Ali Salari
روحش شاد و يادش گرامي، دکتر علي اصغر حاج سيدجوادي را از مقالات بلند او در آستانهً انقلاب و نشريهً جنبش او مي شناختم، يادم ميايد که اولين مقاله او را که ميخواندم، چيزي دستگيرم نميشد و آنقدر بلند بود که آنرا به پايان نرساندم، بنظرم، او نمونه اي از روشنفکران منتقد حکومت شاه و شيخ بود که افکارش در عين مشعشغ نمودن، مشوش بود! او در ضديت با شاه با خميني همراه شده و اول انقلاب خواستار برخورد انقلابي تر و خشن تر با سرکردگان نظام پيشين بود، بعد در ضديت با خميني متحد مجاهدين خلق شد، و وقتي از مجاهدين خلق جدا شد، در آسمان و زمين سياسي ايران جاي مطرحي نيافت. نه تنها با نظام پيشين و حاکم و اپوزيسيون سنتي شاه و شيخ دچار مشکل بود بلکه اعتبار خود را نزد روشنفکران و روزنامه نگاران اين دوران و نسل جوانتر نيز از دست داده بود. حاج سيد جوادي بازماندهً نسل آرمانگرا و انقلابي دههً چهل و پنجاه بود که هم در نگرش و هم در روش اشتباه مي کردند و در عمل ناکام ماندند. يادش گرامي و راهش عبرتي براي نسل امروز و فرداي ايران باد

Atefeh Eghbal
علی عزیز آقای سید جوادی هرگز با مجاهدین همراه نشد و تضادهای بسیاری از همان ابتدا وجود داشت. فقط تا جایی که یادم هست در انتخابات مجلس با آنها همراه شد. او حتی نپذیرفت که وارد شورای ملی مقاومت شود و زمانی که مجاهدین به او پیشنهاد کردند او را خارج کند نپذیرفت و خودش بصورت مستقل اینکار را انجام داد. در فرانسه نیز همه جور مشکل مالی را در همان ابتدا پذیرفت ولی با وجود پیشنهادات متعدد مجاهدین نخواست با آنها همراه شود.

Javad Azh
بدلیل اینکه آخوندها بلایی سر مملکت آوردند که همه گفتند صد رحمت به شاه و در ادامه این سیاست زشت تخطئه انقلاب 57 و روشنفکران آن دوران و چسباندن همه انقلابیون به خمینی و تهمت زدن که همین روشنفکران خمینی را بقدرت رساندند که تماما غلط و برای پشیمان کردن مردم از انقلاب 57 و بدتر از آن دلسرد کردن مردم و جامعه از انقلاب دیگری در ایران تماما توسط آخوند ها و شاید هم امپریالیسم این سیاست تخطئه انقلاب و روشنفکران آن زمان ترویج میشود و متاسفانه برخی دوستان بدون انکه خود متوجه باشند این تفکر را دامن میزنند. در صورتیکه خمینی را غرب و اربابان شاه بقدرت رساندند اگر شاه شاه واقعی مردم بود با حرف امریکا کشور را ترک نمیکرد !!!ضروری میدانم که بگویم : که انقلاب 57 قیامی بود برای دمکراسی و کنار گذاشتن سلطنت . حال توسط امپریالیت ها خمینی جای شاه را گرفت شوربختی و ضربه امپریالیسم به ما بود. دلیل نمیشود به اصل انقلاب و ضرورت آن شک کرد و یا روشنفکران آن زمان را خمینی مالی کرد و تخطئه! بی شک ما یک مرحله تکاملی جلو تر از قبل انقلاب هستیم ولو کشورمان ویران شده و درد های زیادی مردمان کشیدند. یقین داشته باشید انقلاب 57 و درد های ناشی از حکومت آخوندها ضرورتی بود که باید ایران ما برای رسیدن عمیق به دمکراسی و پس زدن ریشه ای آخوند و جدایی دین از سیاست این دوران درناک را باید پشت سر میگذاشت. ببخشی طولانی نوشتم. پیروز باشید.

Homayoon Hunar Baksh
ایشان ضد شاه و ضد پادشاهی بودند.در نوشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش داشت و در حمایت از انقلاب ضد میهنی. مرگ بر جبهه ملی منقلی و توده ای و نهضت ضد آذادی. مرگ بر دشمنان پهلوی

Mazdak Kazemi
ياد دكترعلي اصغر حاج سيدجوادي ماندگار

Mazdak Kazemi
مراسم تودیع و تدفین زنده یاد علی اصغر حاج سید جوادی: روز چهار شنبه، چهارم ژوئیه، سال 2018 ساعت 14 ( دو بعد از ظهر) در گورستان مونپارناس ( پاریس چهاردهم) برگزار خواهد شد.
3 boulevard Edgar Quinet 75014 Paris

Javad Azh
روح و یاد همه آزادی خواهان که برای حذف استبداد آرایامهری قلم زدند یا رنج کشیدند یا زندان رفتند وشکنجه شدند شاد و گرامی باد که 70 نوع شکنجه ابداع کرده بود منجمله سوزاندن سینه زنان برای اعتراف گیری و با افتخار فیلم آموزشی درست کرده بود برای کشور های اسیای شرقی و شاه در جواب محمد حسنین هیکل بیوگراف نویس که پرسید آیا ابداع و تهیه فیلم آموزشی این شکنجه ها برای فرهنگ چند هزار ساله ایران افت نداره؟ جواب شاه: نه تنها افت نداره یک سورپرایز هم هست برای دنیا! درود بر شرف کسانی که با قلم یا هر چیزی در انقلاب 57 برای سرنگونی استبداد مبارزه کردند. جالب اینکه خود شاه روزهای اخر به ظلم و فساد اعتراف تلویزیوتی کرد و قول داد اقدام کنه ولی بازهم عده ای متاسفانه او را فرشته میپندارند. مراجعه کنید به کتاب بیوگرافی شاه از محمد حسنین هیکل بیوگراف نویس تمام رئیس جمهور ها دنیا.

Homayoon Hunar Baksh
اقا جواد درست بشو ای بردار شماها ایران را ویران کردید. مرگ بر ما که گفتیم مرگ بر شاه

Javad Azh
آقای محمد عزیز. هر عبارتی رو به من استفاده کنید ایرادی ندارد و نشان دهنده فرهنگ و عمق پایبندی شما به دمکراسی است. البته شاه تان هم همین میزان به دمکراسی پایبند بود شما را کاری نمیشود کرد دیکتاتوری در خونتان رفته. فیسبوک یا هر جایی که جای ابراز نظر ازادانه است محلی برای بیان عقاید در ازادی کامل است من بدون اهانت به شما عقایدم و بهتر بگویم تاریخ را بیان کردم ولی شما و دوستتان کلماتی مثل لمپن و غیره بکار بردید البته از شاهی که مفعول غرب بود انها اوردندش انها هم با خفت بیرون انداختند همچین طرفداران لمپین و بی فرهنگی هم زاده میشود. شاهی که برای سرزمین شاهنشیش و دفاع از تاج تختش که حیثیتش باید میبود هیچ مقاومتی نکرد و با حرف سفیر دونپایه امریکا بیرون رفت و کشور را تحویل آخوندا داد که دمار از روزگار ایران و ایرانی در اوردند این چنین لمپن ها و بی فرهنگ های مثل شما تولید میشود. من اگر با گفتن تاریخ ثبت شده لمپن نام میگیرم شما با کتمان تاریخ ابلهی بیش نیستید بقدرت برسید از شاه بیشتر جنایت میکنید چون الان بیان تاریخ را با فحش جواب میدهید این نشان دهنده عمق پایبندی شما سلطنت طلبان حقیر به دمکراسی است اینقدر اعلیحضرت همایونی نکنید حال ادم بهم میخورد دنیا از شاه سلطنت چند قرن است فاصله میگیرد چون نطفه دیکتاتوری است شما برمیگردید به عقب و به جلو نگاه نمیکنید به عقب شیفته شدید. متاسفم برای شما و خودم که بارها دیدم سلطنت طلب ها هیچ ادب و دمکراسی را رعایت نمیکنند و از شاه شان بی ادب تر و دیکتاتور تر از اخوند ها دیکتاتور تر هستند ولی باز وارد دیالوگ ازاد و تبادل افکار شدم. ولی خواهش میکنم لا اقل یک کتاب تاریخ یا کتاب سفیر امریکا در ایران را بخوانید تا بدانید ایران را چقدر در زمان شاه تحقیر کردند اخوندا اونقدر بدترش را کردند که زبان شما دراز شده. بدون مطالعه وارد نظر دادن در دنیای مجازی نشید برایتان خیلی افت دارد.

Reza Dehghan
بعدازبختيار گفت اما ...
فقط اميدوارم تاريخ اين چهل سال گذشته بدست وطن پرستان واقعى نوشته شود


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر