۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

امانوئل مکرون رئیس جمهور جدید فرانسه



همانطور که پیش بینی میشد "امانوئل مکرون" ۳۹ ساله با ۶۵ در صد آرا بعنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد. او جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه میباشد. قسمت عمده ای از کسانی که در دور دوم به مکرون رای دادند، رایشان بیشتر ضد لوپن بود تا برای مکرون. در دور اول انتخابات رای مکرون ۲۳ در صد در میان یازده کاندیدا بود.  در این رابطه بیش از هشت در صد رای سفید اعلام شد که به نظر تحلیل گران در رابطه با انتخابات قبلی بسیار مهم است. و بیش از ۲۵ در صد هم  در رای گیری شرکت نکردند. در مجموع ۳۳ در صد یعنی بیش از ۲۲ میلیون نفر نماینده ای برای خود در دور دوم نداشته اند.

امانوئل مکرون که ساعتی پیش به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه انتخاب شد، تا دو سال پیش  شناخته شده نبود.  او قبل از ورود به دولت والس با بانک روتشیلد کار میکرد. اولین بار فرانسوآ هولاند او را به عنوان مشاور اقتصادی خود در الیزه بکار گرفت. بعد بعنوان وزیر اقتصاد در سال ۲۰۱۴ بکار مشغول شد و با فاصله یک سال از انتخابات از وزارت استعفا داده و جنبش " در حرکت " را ایجاد کرد. در این میان هولاند رئیس جمهور فعلی فرانسه بصورت ناگهانی اعلام کرد که کاندید ریاست جمهوری نخواهد شد و از آنطرف بجای اینکه از " هامون " کانیدای حزب سوسیالیست  که به آن وابسته است، حمایت کند برخلاف انتظار عمومی از مکرون حمایت کرد. از آنطرف بصورت غیرمترقبه ای اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در یک پیام ویدئویی از  امانوئل مکرون حمایت کرد! 

 در واقع دست بدست شدن قدرت در طی سالهای گذشته بین دو حزب سنتی فرانسه، راست ها و سوسیالیست ها، مردم را نسبت به هر دو حزب، بدلیل عملی نشدن وعده های داده شده، بشدت ناامید کرده بود. ایجاد جنبش "در حرکت" به این منظور صورت گرفت تا کسانی  که از هر دو حزب ناامید شده بودند را جذب کرده و بتواند کاندیدای جدیدی در جهت کسب اعتماد مردم معرفی کند. در این راستا بود که جنبش " در حرکت " ظهور کرد  و امانوِل مکرون تاسیس کننده آن به ریاست جمهوری رسید.

 اما این پایان کار احزاب و جنبش های شرکت کننده در انتخابات نیست. بعد از این انتخابات نوبت انتخابات مجلس میباشد و آنها برای شرکت در این انتخابات آماده می شوند. با توجه به اینکه ژان لوک ملانشون در صدر لیست بسیاری از شهرهای بزرگ فرانسه  در دور اول بوده است،  انتظار میرود که برنامه " آینده مشترک " او در جنبش " فرانسه عصیانگر" بتواند کرسی های زیادی را بدست بیاورد و در تصویب قوانین نقش فعال داشته باشد.

اینک مکرون  جوان،  5 سال در مقابل خود دارد تا برنامه هایش را به پیش ببرد و اعتماد از دست رفته بسیاری از مردم را به آنها بازگرداند. باید منتظر عملکرد رئیس جمهور جدید فرانسه شد تا بتوان در مورد او قضاوت کرد. من با تمام قلبم آرزو دارم که امانوئل مکرون بعنوان رئیس جمهور جدید بتواند فرانسه را هر چه بیشتر در جهت آزادی و برابری اجتماعی به پیش ببرد.

همانطور که قبلا نیز نوشته بودم . امانوئل مکرون انتخاب من نبود و من در دور اول به ژان لوک ملانشون رای داده بودم. اما امروز زمان اعلام نتیجه انتخابات با خود اندیشیدم، کاش در ایران ما نیز چنین فضایی حاکم بود. کاش حتی کسی مثل مکرون در کشور ما به ریاست جمهوری می رسید و هیچ آخوندی در راس کارها نبود و ما نیز می تواستیم با حفظ  اختلاف نظرهایمان، آنچه را که میخواهیم آزادانه بیان کنیم، بدون اینکه نگران تحت تعقیب قرار گرفتن، شکنجه و اعدام شدن و مهاجرت اجباری باشیم! کاش مردم ما به این سطح آگاهی و آزادی رسیده بودند. کاش روزی در کشور ما نیز چنین فضایی حاکم شود. این  یکی از آرزوهای سالیان من است.

عاطفه اقبال - 7 می 2017

- خانواده روتشیلد از خانواده های بسیار قدیمی یهود می باشند که بانکداری را بصورت خانوادگی پایه گذاری کردند و در شمار یکی از اولین ثروت های دنیا به شمار می روند. توضیح بیشتر در این لینک آمده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر