۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

کوبلر :بجای حمله به سازمان ملل! انرژی خود را صرف متقاعد کردن دولتهای خود برای پناهندگی مجاهدین بکنید.

 دیروز دوشنبه "مارتین کوبلر" در مصاحبه ای با روزنامه فارین پلیسی - د کابل - در مورد وضعیت فعلی ساکنان اشرف و انتقالشان سخن گفت و مشکلات را برشمرد. در این گفتگو او خطاب به مدافعان خارجی ساکنان اشرف که نوک تیز حمله خود را به سمت سازمان ملل گرفته اند گفت : بجای حمله به سازمان ملل و دیگران و مقایسه نادرست وضعیت ساکنان اشرف با یهودیان اردوگاه کار اجباری در زمان نازی ها، انرژی خود را صرف متقاعد کردن دولت های خود برای پذیرفتن پناهندگی ساکنان اشرف بکنید. مقایسه با اردوگاه کار اجباری یک توهین به قربانیان آن حادثه می باشد. لازم به ذکر است که تمامی نوشته سخنان کوبلر نیست و سخنان کوبلر از تفسیر و تحیل روزنامه جدا شده است. 

همچنین تاکید میکنم که من انگلیسی ام خوب نیست و ترجمه شاید اشکالاتی داشته باشد . از دوستانی که انگلیسی زبان هستند می خواهم که اشکالات ترجمه را برایم ارسال کنند. لینک اصلی مطلب در پائین ترجمه گذاشته شده است.

عاطفه اقبال - 17 آوریل 2012

مارتین کوبلر : کشورهای جهان باید پناهندگی سازمان مجاهدین خلق – ساکنان اشرف – را بپذیرند

 روزنامه فارین پلیسی - د کابل

Posted By Josh Rogin  Monday, April 16, 2012

سازمان ملل و وزارت امور خارجه در تلاش هستند که گروه تبعیدی مجاهدین را به رفتن به یک پایگاه سابق نظامی آمریکا – لیبرتی – متقاعد کنند. اما نیاز واقعی پذیرش اعضای این سازمان – ساکنان اشرف – توسط کشورهای ثالث بصورت داثمی است.

مجاهدین توسط وزارت خارجه آمریکا در لیست تروریستی هستند. آنها که اپوزیسیون رژیم ایران می باشند در کمپ بسته ای در عراق بنام کمپ اشرف سالهاست که زندگی می کنند. دولت عراق قول داده بود که کمپ اشرف را حتی اگر لازم باشد با استفاده از زور ببندد. در حالیکه سازمان ملل و وزارت خارجه آمریکا بصورت آهسته ولی مطمئن 3200 ساکن اشرف را به سمت کمپ سابق ارتش آمریکا که نزدیک فرودگاه بغداد است منتقل میکنند.

اما این یک راه حل موقت است. مگر اینکه کشورهای دیگر شروع به پذیرش آنها کنند. وگرنه آنها میتوانند به ایران فرستاده شوند جایی که آنها با تهدید از جانب رژیمی که سالهاست با آن می جنگند روبرو خواهند شد.

مارتین کوبلر می گوید : "من احساس میکنم که ساکنان اشرف به این مسئله رسیده اند که به کمپ لیبرتی بروند و اینکه در عراق دیگر آینده ای ندارند".

اما اینکه برای اعضای مجاهدین اسکان پیدا کنیم وقتی آنها عراق را ترک میکنند سختترین قسمت داستان می باشد. این پروسه زمانی یک موفقیت خواهد بود که برای این 3200 نفر اسکانی در کشورهای دیگر پیدا شود.

یو ان یک کنفرانس در 27 مارس 2012 در ژنو برای بازاسکان برگزار کرد. و کوبلر میگوید : "جواب مثبت نبوده است".

یک قسمت مشکل رابطه با اعضای مجاهدین در کمپ اشرف این است که آنها برای سالهای زیادی از دنیا جدا بوده اند. و ما در مورد داستان فردی هر یک از آنها کم میدانیم و اینکه آنها بتوانند استاتوی پناهندگی دریافت کنند. بعضی گزارش ها حاکی از این است که اعضای مجاهدین باز هم حملات مسلحانه در داخل ایران در همکاری با اسرائیل داشته اند

آمریکا بصورت قانونی ممنوعیت دارد که اعضای یک سازمان تروریستی را بعنوان پناهنده در خاک خود بپذیرد.

کوبلر گفت : "ما یک راه حل پیدا خواهیم کرد. همه اینها ملیت ایرانی دارند و اگر خودشان مایل باشند میتوانند به ایران بازگردند. سئوال این است که چه چیزی برای آنها پیش خواهد آمد اگر برگردند؟"

کوبلر ملاحظه کرده است که برخلاف ادعاهای سازمان مجاهدین و لیست طولانی طرفداران آمریکایی آنها در رابطه با اینکه کمپ لیبرتی برای اسکان مناسب نیست. او گفت : " این اردوگاه برای سالها 5500 سرباز آمریکایی را در خود جای داده است. چیزی که برای آنها مناسب بوده است حتما برای این 3200 نفر هم مناسب خواهد بود".

کوبلر قبول نکرد که روی این گزارشاتی از این دست  که مجاهدین در ترور دانشمندان هسته ای در داخل ایران دست داشته اند و یا در تاسیسات لیبرتی خرابکاری کرده اند، نظری بدهد و یا آنرا تائید کند.

او فقط گفت : که مشکلات بزرگی در ابتدا وجود داشت و عدم همکاری ولی این مسئله در هفته های آخر بهتر شده است.

بعضی از مدافعان مجاهدین مثل شهردار قبلی نیویورک – رودی جولیانی – وضعیت ساکنان اشرف را با وضعیت نفرات اردوگاه های کار اجباری مقایسه کرده است

کوبلر گفت : " این مقایسه توهین آمیز است".

کوبلر گفت : من یک شهروند آلمان هستم. مقایسه ساکنان اشرف با وضعیت یهودیان در دوران دیکتاتوری نازی ها به لحاظ تاریخی کاملا پوچه است و توهین به قربانیان آن حادثه می باشد.

کوبلر گفت : پیام من به این مدافعان مجاهدین این است که بجای اینکه انرژی خود را در حمله به سازمان ملل یا دیگران مصرف کنید. آنرا در متقاعد کردن دولت های خود برای پذیرش ساکنان اشرف در کشورهای خودتان بکار گیرید.

در واشنگتن کوبلر معاون وزیر امور خارجه ویلیام برنز، معاوم وزیر امور خارجه در امور پناهندگان آن ریچاردز و سفیر دانیل فراید  مقام وزارت امور خارجه در رابطه با کمپ اشرف را ملاقات کرد.

ترجمه : عاطفه اقبال - 17 آوریل 2012

لینک مطلب به زبان انگلیسی:

http://thecable.foreignpolicy.com/posts/2012/04/16/un_iraq_chief_the_countries_of_the_world_must_take_mek_refugees

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر