۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

با خواندن خبر عمل جراحی زییایی روی ماهی ها، از انسان بودن خودم شرم کردم

امروز از ایران ایمیلی دریافت کردم که برایم بسیار ناراحت کننده بود. عمل عده ای سودجو با جراحی زیبا سازی که روی ماهی های بیزبان انجام میدهند. تا آنها را با قیمت بیشتر بفروش برسانند. یکبار در جایی نوشته بودم که به نظر من از آنزمان که انسان خود را اشرف مخلوقات نامید فساد بر روی زمین آغاز شد. از آنزمان بود که انسان چون خود را اشرف مخلوقات دانست زمین را تنها متعلق به خود دانسته و هر جنایتی را بر علیه طبیعت و جانداران دیگر بر خود جایز دانست. این برتری به حیوانات و طبیعت منحصر نشد بلکه در میان جامعه هم جای خود را باز کرد. تا فقط عده ای باشند که اشرف و برتر همه ی انسانها و جانداران باشند. فقط عده ای حکومت کنند و طبقه برتر باشند و عده ای محکوم به زندگی کردن و به لقمه نانی رضا دادن. 

آری از آنزمان که انسان خود را اشرف مخلوقات نامید فساد در روی زمین آغاز شد. انسان نه اشرف مخلوقات بلکه جزئی از این طبیعت زنده  در  این جهان هستی میباشد. همین و نه بیشتر

عاطفه اقبال -7 نوامبر 2010

گزارشی از عمل جراحی زیبایی روی ماهی ها

عملی بنام جراحی زیبایی ماهی مد روز شده است. برای اینکار از سرنگهای بزرگ و داروها و رنگها و قیچی و خالکوبی استفاده میکنند. ماهی را زنده زنده می تراشند، به درونش رنگ وارد میکنند و بعضی از عضوهایش را قطع میکنند تا به شکلی که میخواهند در بیاید.

مطالعات نشان می‌دهد که ماهی‌ای که تحت عمل جراحی آرایشی قرار گرفته دچار کاهش مقاومت در برابر عفونت می‌گردد و همچنین بیماری کلیوی ناشی از تزریق مواد مصنوعی به بدن باعث مرگ و میر تعداد زیادی از این ماهی‌ها می‌شود.

برای انجام عمل زیبایی لازم است که بخشی از موکوس روی فلس و پوست ماهی حذف شود که به عنوان اولین سد دفاعی بدن ماهی در برابر عوامل بیماریزای باکتریایی و قارچ مطرح است. این لایه مخاطی دارای خاصیت ضد باکتری بوده و همچنین به تنظیم اسمزی کمک می‌کند. برداشتن و از بین بردن این لایه کمترین ضرری است که به ماهی‌های رنگ شده وارد می‌شود.قطع عضو حیوان زنده به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای خالکوبی ماهی ها یک سوزن دستگاه سه میلیمتر از زیر فلس به صورت مورب وارد پوست ماهی ها میکنند..رنگ آمیزی ماهیان زینتی باعث مرگ و میر بسیاری از این ماهی‌ها می‌گردد.


.

رنگرزی تزریقی

رنگرزی  شامل تزریق رنگ به ورید یا عضله ماهی توسط سرنگ است. این سرنگ در مقیاس انسان برابر است با سرنگی به کلفتی قطر دو مداد که رنگ را به بدن تزریق می‌کند. رنگ مصنوعی از طریق خون حیوان به تمامی نقاط بدن پخش می‌شود و رنگ بدن ماهی را تغییر می‌دهد.


خالکوبی

با استفاده از دستگاه خالکوبی رنگ به زیر پوست ماهی فرستاده می‌شود. این روش در ماهی بسیار سخت و خطرناک است چرا که باید زیر فلس ماهی خالکوبی شود و هر حرکت اشتباهی می‌تواند فلس بدن ماهی را از آن جدا کند که خود عامل خونریزی و عفونت خواهد شد.


فرو بردن در مواد شیمیایی

یکی دیگر از روشهای رنگ کردن ماهی فرو بردن آن در مواد رنگی شیمیای است. رنگهای شیمیایی از طریق آبشش‌ها و احتمالا معده ماهی جذب بدن می‌شوند و روی پوست ماهی تاثیر می‌گذارد. این عمل روی تنفس و سیستم ایمنی ماهی اثر منفی می‌گذارد.


خراش دادن

خراش دادن در واقع یکی از روشهای کمتر شناخته شده در عمل جراحی زیبایی ماهی است. باله ماهی توسط یک وسیله سخت و تیز ، خراش و تغییر شکل داده می‌شود. دو هفته زمان لازم است تا ماهی بعد از این عمل بهبود حاصل کند.



قطع عضو

یکی از  بدترین روشهای عمل جراحی زیبایی ماهی قطع عضو است. در این روش با استفاده از قیچی باله‌های ماهی را قطع کرده و به شکل دلخواه در می‌آورند. قطع باله دمی حیوان بطور کامل یکی از معمول‌ترین انواع آن است. که باعث می‌شود ماهی شکلی شبیه به قلب پیدا کند. باله دمی حیوان یکی از مهم‌ترین اعضا ماهی برای حرکت در آب و حفظ تعادل می‌باشد. فلج کردن یا ناقص کردن موجود زنده به بهانه زیبایی یکی از غیراخلاقی ترین بلاهایی است که بشر بر سر حیوانات می‌آورد.


رنگدانه‌های خوراکی‌

یکی دیگر از روشهای رنگ کردن ماهی استفاده از رنگدانه‌های خوراکی می‌باشد. رنگدانه‌های خوراکی را به رژیم غذایی ماهی اضافه می‌کنند که به تدریج باعث تغییر رنگ بدن ماهی می‌گردد. هرچند این روش کمتر از روشهای قبلی برای ماهی خطرناک است اما مواد غیرحیاتی مصنوعی و غیرطبیعی را از طریق غذا وارد بدن ماهی می‌کنند .

با حساس تر شدن مردم نسبت به عدم خرید ماهی‌های رنگ شده، بسیاری از فروشندگان ماهی‌های زینتی، ماهی‌های رنگ شده توسط روش تزریق یا فرو بردن را به اسم روش خوراکی به مشتریان می‌فروشند

حساسیت های انسانی خود را در دنیایی که همه ی ارزش ها را به تجارت کشانده است از دست ندهیم

در برابر این تجارت غیر اخلاقی بایستیم و اجازه ندهیم عده ای سود جو  هر آزاری را بر حیوانات مجاز بدانند

خریدن این حیوانات تزئین شده، شرکت در عمل شنیع این تاجران بی وجدان می باشد.

عاطفه اقبال - 7 نوامبر 2010




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر