۱۴۰۳ اردیبهشت ۱, شنبه

فیلم 1984

فیلم 1984 بر اساس رمان 1984 جورج اورول به کارگردانی مایکل ردفورد ساخته شده. فیلمی که مغزشویی همگانی را به چالش میکشد. رمان 1984 که در سال 1949 نوشته شده یکی از معروفترین رمان های سیاسی جهان است. ماجرا در بریتانیا اتفاق می افتد که تحت حاکمیت حزبی توتالیتر میباشد. حزبی که تمامی رفتارهای مردم را حتی در خصوصی ترین جنبه های آن زیر نظر دارد. "برادر بزرگ" نام رهبر حزب است. هیچ کس او را نمی بیند! ولی کسی نباید روی او و حرفهایش شک کند. هر چه او میگوید تحقق می یابد و اگر تحقق نیابد حرفهای قبلی او از روزنامه ها پاک میشود تا اثری از حرفهای تحقق نیافته، نماند. استفاده از کودکان در مسیر منافع حزب و آماده کردنشان از همان کودکی یکی از کارهای اصلی حزب است.
قهرمان داستان مردی ۳۹ ساله به نام وینستون اسمیت است. کار او این است که حقایق تاریخی را تغییر دهد تا تاریخ گذشته با آنچه حزب میگوید، مطابقت داشته باشد.
قسمتی از این فیلم به اعترافات و توبه های اعضا از اینکه تمام ذهنشان روی سکس متمرکز بوده و برای همین نتوانسته اند صد در صد در اختیار رهبر باشند، می پردازد. این اعترافات روزانه از تمام رسانه ها، اکران ها و بلندگوها در خیابان پخش میشود تا به مردم هشدار داده شود. زمانی که رهبر سخنرانی میکند، مردمی که پای سخنان او هستند از خود بیخود می شوند، فریاد می کشند و دستهایشان را به نشانه همبستگی بالای سر گره می زنند.
مدتها بعد وینستون که تاب اینهمه تناقض را ندارد با زنی آشنا می شود که با هم بصورت مخفی عشقبازی میکنند. حزب که تمام اعمال افراد را زیر نظر دارد آن دو را دستگیر کرده و زیر شکنجه می برد. وینستون باید زیر شکنجه به این نتیجه برسد که اگر رهبر میگوید: 2+2 می شود پنج. حتما همینطور است. وینستون زمانی آزاد می شود که ویرانه ای بیش از او باقی نمانده است.
جورج اورول در رمان 1984 بسیار دقیق و با فاکت های مشخص به این مغز شویی جمعی پرداخته و بطور مشخص استفاده از محرومیت جنسی برای به اختیار گرفتن افراد را نشان داده است. در این رمان انسان های تحت ایدئولوژی را نشان میدهد که چگونه گام به گام از خود بیگانه میشوند. اعضای حزب در رمان اورول نباید هیچگونه احساس فردی داشته باشند. آنها باید همیشه با احساس کینه و تنفر از دشمن زندگی کنند و به پیروزی نهایی و درست بودن استراتژی حزب ایمان داشته باشند...کسی نباید از خود تردید ایدئولوژیک نشان دهند. باید باور کنند که جنگ حقیقی است و دیر یا زود با پیروزی حزب به پایان خواهد رسید!
برای من صحنه های این فیلم بسیار آشنا بود. خوشبختانه در زمانه فعلی به یمن ابزارهای آگاهی عمومی بسیار کم چنین سازمان ها و رهبرانی زمینه ظهور دارند. گرچه این مغزشویی همگانی به شیوه ای دیگر توسط رسانه هایی که ابزارشان دست حکومت ها است، در مداری دیگر اجرا می شود.
اما هر کجا که همه را یک رنگ و یک اندیشه و عاشقان رهبر دیدید، شک نکنید که در آن حیطه، دیکتاتوری و شستشوی مغزی جریان دارد.
عاطفه اقبال 20 آوریل 2024
George Orwell- 1984
Obsédé sexuelle

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر