۱۴۰۲ دی ۱۹, سه‌شنبه

ذره های پلاستیک در بطری های آب

بر اساس تحقیقات جدیدی که روز دوشنبه 8 ژانویه منتشر شد، آب بطری‌های پلاستیکی حاوی صدها هزار ذره پلاستیک میکروسکوپی در هر لیتر می‌باشد. دانشمندان با بهره گیری از یک تکنیک ابتکاری، نمونه های آب بطری های مختلف را بررسی کرده و به طور متوسط دویست و چهل هزار قطعه پلاستیک قابل مشاهده در هر لیتر آب را شمارش کردند. نتیجه این تحقیق به عنوان یکی از موضوعات مهم در رسانه های دیروز فرانسه مورد توجه قرار گرفته است.
در این رابطه سال‌ها است که تحقیقات مختلف صورت میگیرد، اما رسانه‌ها زیاد به آن نمی پردازند. اینکه این بار این خبر به رسانه‌ها راه یافته، خود نشان از جدی بودن آن در رابطه با سلامتی عمومی است. تحقیقات جدید نشان میدهد که میزان ذرات پلاستیکی موجود در آب بطری ها صد برابر بیشتر از تحقیقات گذشته است و همین نگرانی های بیشتری را دامن زده است.
طرفداران طب سنتی سال‌ها است که در مورد خطرات این ذرات سخن گفته و تاکید دارند که این ذرات می‌توانند وارد بدن شده و عوارض مختلفی از جمله آسیب به سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز، بیماری‌های قلبی-عروقی و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
از طرفی موادی که برای تصفیه آب شهری استفاده میشود میتواند مشکلات زیادی برای سلامتی بوجود آورد. نتیجه همین تحقیقات نشان داده که ذرات پلاستیک حتی در آب شهری به مقدار کمتر وجود دارند، اما این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد.
انتشار نتایج این تحقیق جدید، توجهات زیادی را به وجود ذرات پلاستیک در آب بطری‌ها جلب کرده و نگرانی‌هایی را در مورد سلامتی عمومی بوجود آورده است. این تحقیقات نشان میدهد که مردم باید در مورد مصرف آب بطری‌های پلاستیکی محتاط باشند و راه‌های جایگزینی برای این نوع آب را در نظر بگیرند.
جایگزین هایی فیلترهای آب و یا ذغال میتواند یک راهکار موثر باشد. خود من به شخصه از ذغال برای سالم سازی آب استفاده می کنم. این ذغال ها زیاد گران نیست و بارها می توان از آن استفاده کرد.
امیدوارم که چنین تحقیقاتی بیشتر انجام شود و بجای هزینه های سنگین برای داروها و درمان بیماریهایی که ناشی از تغذیه غلط میباشد. برای سالم سازی محیط زیست و تغذیه انسانی و حیوانی اقدام شود.
عاطفه اقبال 9 ژانویه 2024

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر