۱۴۰۱ خرداد ۲۱, شنبه

دنیای دیگری هنوز در فرانسه ممکن است!

فردا نخستین دور انتخابات مجلس در فرانسه میباشد. این انتخابات در دو دور 12 و 19 ژوئن انجام میشود.
ژان لوک ملانشون که در انتخابات ریاست جمهوری با شعار " دنیای دیگری ممکن است" شرکت کرد و نتوانست به دور دوم راه پیدا کند. بلافاصله بعد از انتخابات هوشیارانه روش دیگری برای به اجرا آوردن برنامه های خود ارائه داد. او در سخنرانی گفت که "دنیای دیگری هنوز ممکن است" از این لحظه به بعد باید برای بدست آوردن بیشترین کرسی در انتخابات مجلس که ژوئن برگزار می شود تلاش کرد تا به این ترتیب با تصاحب جایگاه نخست وزیری که قدرتش از رئیس جمهوری بیشتر است به تغییر در سیستم سیاسی- اجتماعی فرانسه دست زد. در این رابطه یکی از بهترین کارهایی که ملانشون انجام داد، گفتگو با احزاب چپ فرانسه برای اتحاد بود. اتحادی که در انتخابات ریاست جمهوری به سرانجام نرسیده بود. اینبار ملانشون توانست با ساعتها گفتگو و بحث با حزب سوسیالیست. حزب کمونیست. حزب سبزها بالاخره با آنها به توافق برسد و گروهی مشترک بنام " اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و سوسیال"NUPES - - V - حول برنامه مشترک شکل گرفت.
شیوه کار ملانشون برای من بسیار جالب و تحسین برانگیز بود. با وجود اینکه زمزمه های تقلب در انتخابات برای راه نیافتن ملانشون به دور دوم شنیده میشد. او به این زمزمه پا نداد و طرفدارانش را که منتظر اقدام او بودند، تشویق به ریختن به خیابانها نکرد و از طرفی با ناامیدی از سیاست کناره گیری نکرد، مانند لیونل ژوسپن از حزب سوسیالیست که در سال 2002 بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل ژاک شیراک برای همیشه از سیاست کناره گیری کرده بود.
ملانشون اینهمه امید و آرزو را بلافاصله در مسیر درستی کانالیزه کرد. در صحنه ماندن و تلاش بی وقفه او برای تغییرات سیاسی و اجتماعی در فرانسه و شعار " دنیای دیگری هنوز ممکن است" به طرفدارانش جانی تازه دمید. اتحادی که ملانشون در جبهه چپ فرانسه ایجاد کرد ساده نبود. با ساعت ها کار شبانه روزی حاصل شد. امروز این اتحاد نماینده های مشترک برای مجلس معرفی کرده است. بنظر میرسد که موفقیت در این مرحله ممکن باشد. اما بنا به یک خبر رئیس جمهور فعلی فرانسه مکرون در جلسه ای گفته است که حتی اگر این اتحاد در انتخابات مجلس پیروز شود به غیر از ملانشون کس دیگری را انتخاب خواهد کرد! در حالیکه تا بحال چنین سنتی در سیاست فرانسه مرسوم نبوده. در زمان میتران نیز زمانی که حزب راست در مجلس بیشترین کرسی را بدست آورد. میتران، ژاک شیراک مسئول حزب دست راستی را به نخست وزیری انتخاب کرد. یا در سال 95 زمانی که شیراک از حزب راست به ریاست جمهوری رسید و حزب سوسیالیستها بیشترین آرای مجلس را به خود اختصاص دادند. شیراک، ژوسپن را به نخست وزیری برگزید. امیدوارم که این حرف شایعه ای بیش نباشد.
بنابراین هنوز " دنیایی دیگر حداقل در فرانسه ممکن است". 12 و 19 ژوئن بسیار برای این تغییر تعیین کننده می باشد. از دوستانی که ملیت فرانسوی دارند می خواهم برای این تغییر فردا 12 ژوئن و یکشنبه 19 ژوئن به پای صندوق های رای رفته و برای تحقق این تغییر تلاش کنند.
بله! برای منهم این دنیای دیگر هنوز ممکن است.
عاطفه اقبال – 11 ژوئن 2022
- حرف " V " که اول تیتر اتحاد اضافه شده از اولین حرف " Victoire " گرفته شده که به معنای پیروزی است. مانند وقتی که انگشتهایمان را به شکل " V " بالا می بریم.
-
V . Nouvelle Union populaire écologique et sociale (également appelée Nupes)
V= Victoire

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر