۱۳۹۹ خرداد ۲۷, سه‌شنبه

سر بریدن دختران جوان در حکومت اسلامی!

فاطمه برحی ۱۹ ساله اهل آبادان، شهر نخل های روئیده بر لب کارون. ریحانه عامری ۲۲ ساله اهل کرمان، شهر قالی ها. هر دو میخواستند جوانی شان را زندگی کنند. اما در کشوری که مذهب و حکومت اجازه ی جان دختر را در دستهای پدر یا شوهر نهاده اند، چنین چیزی مثل رویا به نظر می رسد. فاطمه و ریحانه سرکش هستند. زیر بار محدودیت ها و خواسته های تحمیل شده پدر نمی روند.
فاطمه را پدر بزور به عقد پسرعموی ۲۳ ساله اش در آورده. او اما پسرعمو را دوست ندارد. میداند چه چیزی در انتظارش می باشد. خواهر فاطمه همسر برادر دیگر این پسرعمو است و هر روز از کتک های او بدنش کبود است. فاطمه بعد از عقد از خانه میگریزد. پدر او را می یابد و به پسرعمو تحویل می دهد. شب روز ۲۵ خرداد، مرد به کلانتری مراجعه می کند و در حالیکه چاقویی خونین در دست دارد. میگوید، همسرش را به جرم خیانت گوش تا گوش لب کارون سر بریده است! جسد فاطمه زیر یکی از نخل های حاشیه رودخانه پیدا میشود. خیانتی هم در کار نیست. بهانه ای برای قتل ناموسی است. فاطمه زیر بار ازدواج اجباری نرفته است.
دو روز بعد دختر جوان دیگری اینبار در کرمان سرش توسط پدر با تبر قطع میشود. ریحانه ۲۲ ساله. شب گذشته ریحانه ساعت یازده و نیم به خانه می آید. از دید پدر دیر است. صداهای خشمگین در خانه می پیچد. فردا صبح از ریحانه خبری نیست. خواهر و مادر به دنبال او می گردند. به اطاقش می روند. خون ریحانه به در و دیوار پاشیده. پلیس می آید. پدر اعتراف میکند که سر ریحانه را با تبر در اطاقش قطع کرده و جسد او را به بیابان انداخته است.
به همین سادگی، زندگی دو دختر جوان به پایان رسیده است. نگران پدر ریحانه و همسر فاطمه نباشید. در قوانین اسلامی دختران نوامیس پدران و همسران محسوب میشوند و جانشان متعلق به آنها است. برای همین این دو قاتل چندی دیگر آزاد می شوند. باز بر خانه حکم می رانند. بیخود نیست که با خیال راحت خود را به قانون معرفی کرده اند.
رومیناها. فاطمه ها. ریحانه ها در این مملکت ویران تنهاهستند. قربانی هستند.
تا زمانی که حکومت جمهوری اسلامی برقرار است. این وضعیت عوض نخواهد شد. زنان همچنان به مثابه نوامیس سر بریده خواهند شد. پدران و برادران و همسران نیز در پناه قوانین اسلامی مصون از هر مجازاتی خواهند بود. برای همین است که این حکومت باید در تمامی ارکانها و بنیادش سرنگون و نابود شود.

عاطفه اقبال - ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰



کامنت ها:

Hamid Rafi
‎روحشان شاد.
‎استبدادها، تاجدار و
‎خصوصا عمامه به سر معنای لغات را برای بقای استبدادهای خود تغییر داده بودند و میدهند!
‎در هر جامعه ار خانه و خانواده و وطن سعی کرده و میکنند این تعاریف خود را بنام “دین”، “مدرنیسم”!
‎تحمیل کنند!
‎تحمیل کرده و میکنند که هر جامعه نیاز به یک رییس دارد که میبایست از او اطاعت کرد!
‎تحمیل کرده بودند که زن در فرزندی مالکش پدر و بعد همسر است!
‎او را انسانی ازاد و مستقل تعریف نمیکردند و نمیکنند.
‎توانسته اند حتی زنانی را قانع کنند که این ظلم طبیعی است!
‎مثالی دیگر اینکه لغت ناموس را که معنایش حفظ حقوق است تبدیل کردند به تصمیم بجای انسانی دیگر گرفتن و نسبت به او احساس مالکیت کردن!
‎یا لغت غیرت که معنایش حفظ انچه اهمیت زیاد دارد را به تعصب کور تعریف کردند تا پرستش بت زور دوام اورد!
‎با کنشگران است که این فضا را خالی نگذارند نا لغات در عدم زور معنای خود را بیابند تا استقلال و ازادی انسان و وطن ممکن گردد!
‎. حمید رفیع

Ivan Perry
قبل از اذدواج مالکت پدر است بعد از اذدواج شوهر. مالک است و اگر طلاق بگیری جامعه مالکت است فقط زمانی سر بخاک بگذاری مالک خودت هستی

Atefeh Eghbal
بله در مملکت اسلامی وضعیت زنان همینطور است. متاسفانه

Nasrin Jaffarigol Azari
عاطفه جونً نميدوني از تجسمً اين جنايات چه حال بدى پيدا ميكنم . از بي پناهي اين عزيزان گريه امانم نميده 

Atefeh Eghbal
من هم بقدری با خواندن این دو خبر بهم ریختم که واقعا برایم سخت بود، حتی بنویسم. این بچه ها خیلی بی پناه هستند.

فرشته وزیری نسب
این اولین باره که من از قتل به این شکل در کرمان می‌شنوم. تعصب به این حد در کرمان معمول نبود. شاید خشونت به شکل کتک زدن، زندانی کردن در خانه یا شبیه آن، اما قتل نه. آنچنان که از عکس معلوم است نباید از خانواده‌ی متعصبی باشد. چه قتل عجیبی!

Atefeh Eghbal
فرشته جان، این مسئله با جمهوری اسلامی در همه ی شهرها رواج پیدا کرده. پدر و همسری که فکر میکند زن ناموس او است و قانون هم حق را به او میدهد دستش را بسته نمی بیند که تا قتل هم پیش برود. اختلافات این دختر با پدر از قرار در رابطه با همین وضعیت ظاهر بوده که پدر چند سال پیش به مادر گفته من یکروز او را خواهم کشت!

RT Mari
زنهای ایرانی سایه شوم دو حکومت را همیشه تحمل میکنند، یکی در خانه هایشان و دیگری ج.ا.

Hanif Hidarnejad
"تا زمانی که حکومت جمهوری اسلامی برقرار است. این وضعیت عوض نخواهد شد. زنان همچنان به مثابه نوامیس سر بریده خواهند شد. پدران و برادران و همسران نیز در پناه قوانین اسلامی مصون از هر مجازاتی خواهند بود. برای همین است که این حکومت باید در تمامی ارکانها و بنیادش سرنگون و نابود شود." آنچه در حکومت اسلامی در جریان است، به عریان ترین شکل "زن کُشی" است.

Nahid Naimi
اي واي من

Akbar Azarbayejani
من درسالهای دور حدودا سال ۴۸ مرگ خونین دخترعربی را در آبادان به چشم دیدم...زهرا زیربارازدواج تحمیلی پدر و شیخ قبیله نرفت وبه شکل فجیعی او را کشتند و طایفه رفتند درب دادگستری وقتل را به عهده گرفتند وخون آن دخترزیبا و تناز را پایمال نمودند و این قصه سر دراز دارد

Atefeh Eghbal
واقعا چقدر دردناک است این واقعیت ها

Mina Kaviani
از حالا به بعد خبر داس و تبر وچاقو زياد خواهيم خواند چهل سال تخم نفرت و كالاهاي ممنوعه كاشتن الا ن فصل ميوه چيني رسيده هرروز و همه جا در كنار مان شعبان بي مخ ها ي فارق التحصيل منتظر لحظه ي ضربت هستند حتي در خانه ات وقتي خوابي....

Atefeh Eghbal
متاسفانه جمهوری اسلامی باعث رواج بربریت در جامعه شده است.

Faramarz Jalali
نمیدونم چرا بعد از ماجرای رومینا این مورد گسترش پیدا کرده انگار یک جور تبلیغ بود برای دختر کشی و ناموس پرستی...‌..... یا للعجب!!!!!!!

Atefeh Eghbal
فکر میکنم بعد از رومینا جامعه بیشتر حساس شد روی این خبرها. وگرنه قبلا هم خیلی از این موارد وجود داشت و صفحه حوادث روزنامه ها پر از این وحشی گری ها بود.

Faramarz Jalali
بله بود
منظورم این که تصور می شد و انتظار میرفت بازتاب گسترده این ماجرا به نوعی تاثیر بازدارنده ومعکوس روی ارتکاب چنین اعمال بهیمی بگذارد ولی انگار عامل تشویق هم شده شوربختانه

Homa Moradi
عاطفه جان ....فرهنگ سازی را باید اما فعالانه از دیروز شروع می کردیم...ما که می دانیم نظام جمهوری اسلامی دلیل اصلی این جنایت هاست...اما پس مسولیت فردی این وسط چکاره است...مگر خودت در دو مورد بر خلاف جریان شنا نکردی؟ بله تقریبا غیر ممکن است.... اما امکان پذیر.... شخص خودت + این مبارزات در درجه اول انسانی شده مثل خودت....

Atefeh Eghbal
دقیقا هما جان روی نکته درستی دست گذاشتی. این فرهنگ سازی باید از همان دیروز شروع میشد و به بهانه های مختلف عقب نمی افتاد. همان روزی که دختران جوانی مثل خودت بر علیه حجاب اجباری برخاستند و گروه های سیاسی نابخردانه از آن حمایت نکردند. بله جمهوری اسلامی بربریت را در جامعه افزایش داده است اما مسئولیت فردی تک تک ما بخصوص عناصر روشنفکر جامعه بسیار تیز و مشخص باید باشد. این مبارزات دقیقا همانطور که گفتی باید در درجه اول انسانی شود. من بارها نوشته ام که هر تلاش ما قبل از اینکه سیاسی باشد باید هدف انسانی داشته باشد. مثلا در رابطه با کمپین لیبرتی من هدفم مطلقا آنگونه که مجاهدین میخواستند نشان بدهند سیاسی نبود و انسانی بود و روی آن مرتبا تاکید داشتم. در رابطه با مسئله زنان نیز مسلما همینطور است. ممنون که به این نکات حساس اشاره کردی نازنین.

Homa Moradi
 عزیزی...عاطفه جان.... که همیشه از هر طریقی که شده ...نیرو می دهی، اسمت، عکست، خاطرات و زندگیت همین امروز.... زنده باشی و شاد و تواناتر

Moses Hatamian
عاطفه جان این یک اندیشه است، به درازای تاریخ پیش و پس از اسلام، به قدمت تاریخ نرینه ی حاکم پس از مادرسالاری نخستین تاکنون...اما در اسلام که فشرده تقطیر شده ی این لجن مرداب تاریخ بشریست، با ابعاد مضاعف ضریب خورده است، همچنانکه اگر نیک بنگرید، در تشییع رومینا تا مرجان، مردانی با داس های واژگون، پنهان شده در آستین هاشان، الله اکبر بر زبان، لا اله الا الله می گویند و پیش می آیند، برای چیدن سرهای ریحانه ها...بله تا اسلام کفن نشود این وطن وطن نشود

Moses Hatamian
قلبم‌مچاله شده. قتل #ریحانه_عامری هم تایید شده. پدری که با میله آهنی فرزندش را کشت‎ و در حالی که ریحانه عامری هنوز جان داشت او را در بیابان رها کرده بود تا ساعت نه شب زنده بود اما بر اثر خونریزی جانش را از دست داد.
دردناک است. ریحانه‌ی ۲۲ ساله سرشار از زندگی بود. وقتی مادرش در خانه نبود پدر ریحانه او را کشت.

Atefeh Eghbal
بله زمانی که من نوشته بودم تائید شده بود برای همین نوشتم. من همیشه در مورد این مطالب قبل از نوشتن بحد کافی تحقیق میکنم تا فیک نیوز نباشد.

Badry Ffarhoomand
متاسفانه اینطوریه در حکومت اسلامی هیچ قانونی از زنان حمایت نمی کند. روحشان شاد و یادشان گرامی

Arash Mousavi
فرهنگ ایران،فرهنگ پوسیده ی اسلام هزارو چهارصدساله است که به موجب آن،زن به چشم یک ابزار رفع نیاز_یک کارگر بی مزد بشور و بپز_یک موجود ناقص عقل شناخته میشود که اجازه ازدواجش با پدر و اجازه سایر امورش با شوهر است....در چنین جامعه ای،نسل های متمادی خودرا با اندیشه ای وفق داده اند که به موجب آن،مرد موجودی متعصب و مالک بلاعزل زن و زن موجودی مطیع و بی اراده است که اگر معادله ی هزارو چهار صد ساله را بهم بزند باید منتظر عقوبتش از جانب شوهر.پدر یا برادر باشد.بقول لنین:دین افیون توده هاست.

Atefeh Eghbal
متاسفانه هم دین و هم سنت ها در این میان نقش بسیار کهنی دارند.

Victoria Archad
دین افیون توده هاست بصورت کلیشه استفاده میشود. دین افیون همه است. گروه های سیاسی در ایران در جهت آزادی فردی باید با زنان برای مبارزه با حجاب همراه میشدند. حسابگری غلط چپ هم در ایران افیون مبارزات سیاسی در ایران است.
Atefeh Eghbal
متاسفانه ویکتوریای عزیز بچه های اصطلاحا چپ ما گاها از توده ها در رفتار و کردار مذهبی تر بودند. به نظر من قدمت سنت ها و مرد سالاری بسیار بیشتر از دین و مذهب است.
Victoria Archad
کاملا درسته. چپ ایران متاسفانه نه تنها چپ نیست بلکه تا حدود زیادی چپه است چون طوطی وار کلمات قلمبه سلمبه را تکرار میکند و خود را روشنفکر غیر قابل انتقاد می پندارد. سنت ها گاهی از دین هم خطرناکترند. جامعه ایران در راه سنت و مدرنیته به بن بست خورده است.

Arash Mousavi
به زبان ساده و غیر سیاسی،پاسخم اینه:هرچی بدبختی می کشیم از اعتماد به طناب پوسیده ی همین گروههای سیاسی است....آنجائی که از زبان لنین در مورد دین سخن گفتم،الزاما بمعنی پیروی از نظام کمونیستی شرق نیست که گویا مورد بمب باران کنایه آمیز برخی هم گروئی ها قرار گرفتم.شخصا نظرم را گفتم.و حرف درست و اصولی از هرکه و با هرمرامی باشد برایم محترم و درس آموختنی ست.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر