۱۳۹۹ اردیبهشت ۲, سه‌شنبه

رئیس آمازون و سود بردن از کرونا ویروس

جف بزو رئیس و اکسیونر اصلی آمازون از ابتدای شروع اپیدمی کرونا ویروس تا بحال ۲۴ میلیارد دلار به ثروتش اضافه شده. تجارت او نه تن شامل بحران کنونی نشده، بلکه سود فراوانی هم از شیوع این ویروس در جهان برای او به ارمغان آورده. ثروت جف بزو در حال حاضر به ۱۳۸ میلیارد بالغ میشود و اعلام کرده است که ۷۵ هزار نفر دیگر را استخدام خواهد کرد. چندی پیش بسیاری از کارکنان آمازون در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا و آمریکا شکایت کرده و دست به تحصن زدند بخاطر اینکه اولیه ترین وسایل بهداشتی از جمله ماسک و ژل ضدعفونی کننده برای مبتلا نشدن به بیماری در محل کارشان وجود نداشت. آنها خواستار استفاده از حق مرخصی در شرایط بحران شدند. اما رئیس آمازون آنها را تهدید کرد و گفت هر کس که سرکار نیاید، هیچ حقوقی به او تعلق نخواهد گرفت. باید دید آیا سیستم قضایی کشورهای مختلف که میگویند مستقل است به این شکایت ها رسیدگی خواهند کرد یا نه؟ اما آنچه مسلم است رمز مولتی میلیاردر شدن این شرکت های غول پیکر در دنیای تجارت همیشه از برده کشی مدرن کارکنان شان میگذرد. اینها هستند که در بحران های مرگبار در حالیکه مردم عادی می میرند به ثروتشان روز به روز افزوده میشود.
یکی دیگر از سودبرندگان این بحران، رئیس شرکت تسلا ( موتور ماشین های الکتریک) می باشد که بحران اخیر ۱۰ میلیارد دلار به ثروتش اضافه کرده است. همچنین ثروت سازنده ویدئوکنفرانس زوم در این مدت دو برابر شده.( ۷ و ۴ میلیارد دلار).
از قرار در شرایط بحران اقتصادی فعلی، این چند شرکت جزو استثناها محسوب میشوند. بنا به گزارش مالی بلومبرگ ال پی، ۵۰۰ نفر از اولین ثروتمندان جهان، مجموعا ۵۵۳ میلیارد دلار از ابتدای بحران کرونا ویروس از دست داده اند.
در شرایطی که شاهد سقوط آزاد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی هستیم و قیمت نفت از آب ارزانتر شده است. آیا سمت و سوی اقتصاد، تولید و مصرف در جهان بعد از کرونا تغییرات کیفی خواهد کرد؟ اقتصاد جهان به کدام سو خواهد رفت! پاسخ به این سئوال به زمان نیاز دارد.
عاطفه اقبال - ۲۱ آوریل ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر