۱۳۹۸ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

پخش فیلم ازدواج دخترک ده ساله

دیروز فیلم ازدواج یک دختر ده ساله با پسری بیست و نمیدونم چند ساله! پخش شد. عکس ها و فیلم نشان میدهد که دخترک خوشحال است و گویا به پسرعلاقه هم دارد. اما شما کدام دختربچه ای را سراغ دارید که یک پسر بزرگتر از خودش به او کمی محبت بکند و او فکر نکند عاشقش شده! چند نفر از شما عاشق آقا معلم و خانم معلم شده اید با فاصله سنی زیاد. اما در اصل این دختربچه چه ذهنیتی از ازدواج دارد؟ همین مراسم عروسی که او را مثل عروسک آرایش می کنند ولباس عروس می پوشانند و هلهله و رقص برایش جزو بازی های کودکانه محسوب می شود. غم انگیز این است که در این فیلم می بینیم که پسربچه های شرکت کننده که احتمالا همبازی دخترک بوده اند نقش اصلی را بازی میکنند. کودک اساسا ذهنیتی از ازدواج و روابط جنسی بعد از آن ندارد. این خانواده و جامعه است که می باید از کودک حفاظت کند. بخاطر همین هم در جوامع پیشرفته سن ازدواج هجده سال تعیین شده. حتی همین سن هم الان دیگر در دنیای مدرن بصورت عملی اجرا نمی شود. دختر و پسرهای غربی رابطه جنسی را به مثابه یک امر عادی از دوران دبیرستان تجربه میکنند ولی ازدواج بحث دیگری است و در سن های بالاتر صورت میگیرد.
بحثی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا پخش چنین فیلم هایی به عادیسازی آن کمک می کند یا افکار عمومی را علیه آن برمی انگیزد؟ مثلا همین فیلم ازدواج میتوانست در حد پخش آن توسط آشنایان بماند و مثبت تلقی شود. اما همینکه مخالفان ازدواج کودک، فیلم و عکس ها را تبدیل کردند به نشان دادن چهره زشت ازدواج کودکان، دادستان آن محل مجبور شد این عقد را باطل کند. البته من مطمئن نیستم که با باطل کردن عقد اداری. خانواده همان عقد شرعی را قابل قبول ندانند و در پشت به بازیشان ادامه ندهند. اما همینکه این میز بازی عادی کردن ازدواج کودکان بهم ریخت و افکار عمومی بر علیه آن وارد صحنه شد، بسیار مهم است. من ناراحتی کسانی که نمیخواهند این فیلم ها پخش شود را می فهمم. در مورد پخش فیلم ها و عکسهای کشتار و آزار حیوانات هم بسیار حساس هستم و هرگز آنها را نگاه نمیکنم. پخش هم نمیکنم. در رابطه با آن هم فکر میکنم بجای پخش فیلم یا عکس باید مطلب در موردش نوشته شود. ضمن اینکه حداقل انتظار این است که در ابتدای همه این فیلم ها باید هشدار داده شود تا کسانی که نمیخواهند نبینند. اما سئوال این است که آیا نشان دادن آنها به عادی شدن این صحنه ها کمک میکند و یا باعث آگاهی و اعتراض افکار عمومی می شود؟
عاطفه اقبال - 3 سپتامبر 2019
- یک سئوال : در این فیلم گفته میشود شما را به عقد موقت و مدت دار این آقا در می آورم! آیا این حرف معنی اش عقد موقت میباشد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر