۱۳۹۸ تیر ۱۰, دوشنبه

جنگ بشود یا نشود! ما چه کنیم؟

هیچ کدام از حدس و گمان های ما در این رابطه قطعیت ندارد! همچنین از نظر من، مخالفت یا موافقت در این رابطه هیچ تاثیری بر حوادثی که پیش خواهد آمد، نمیتواند داشته باشد. هر کس تحلیلی بر اساس تجارب خود ارائه میدهد. اما بحث اصلی این است که - جنگ بشود یا نشود - ما چه برنامه ای در پیش رو داریم؟ چه میخواهیم بکنیم؟ چه باید کرد؟
اگر جنگ بشود: آیا ما در کنار آنها که بیش از چهل سال است کشور را ویران کرده اند، خواهیم ایستاد؟ و چون زیبا کلام ها اسلحه - البته از نوع پلاستیکی - بالای سر خواهیم چرخاند؟ یا برای جنگنده ها و سربازان آمریکایی که به قصد کشتار و ویران کردن آمده اند، هورا خواهیم کشید و برای آنها به لحاظ اطلاعاتی جاسوسی خواهیم کرد؟
اگر جنگ نشود: دوباره بازی مذاکره شروع شده و برای مدتی دوباره آشتی آشتی صورت گیرد. ما نیز تا تنشی دیگر دنبال کارمان رفته و نخود نخود هر که رود خانه خود؟ باز دستگیری ها، اعدام ها و اسیدپاشی ها از سر گرفته خواهد شد و ما نیز فعالانه به مسئولیت پخش اخبار بدون هیچ کار عملی دیگری ادامه خواهیم داد؟ فلانی دستگیر شد: بیشرفها! فلانی آزاد شد: تبریک!... فلانی اعدام شد: جنایتکاران! فلانی عفو شد: تبریک! یک تکرار دّوّرانی چهل ساله که پایان ندارد.
این دو حالت را برای آنها که در این زمینه بصورت فعال همیشه موضع گیری میکنند، میگویم. وگرنه اکثریت خاموش در این رابطه موضع گیری ندارد و به آنچه پیش آید به شکلی تن میدهد.
میدانم اکثر دوستان در این دو گروه مخالف و موافق جنگ، ماهیتا نه با رژیم جمهوری اسلامی و پشتیبانانش مثل روسیه قرابتی دارند و نه با اهداف جنگ طلبانه آمریکا. هدف تک تک ما پایان دادن به این جنایت و جهالتی است که بیش از چهل سال است در کشور ما حاکم شده. بجای رو در روی هم ایستادن در رابطه با مسئله ای که مخالفت و موافقت ما در آن دخیل نیست. در این مقطع حساس تاریخی باید دست در دست هم به این بیندیشیم که ما در هر دو صورت چه میخواهیم بکنیم؟ چگونه برای آرمان سالیانمان که آزادی و رهایی است عمل خواهیم کرد؟ راه حل سوم چیست؟
آنچه آنها خواهند کرد، کار و طرح آنها است. اما سئوال اصلی اینجاست: ما چه خواهیم کرد؟ طرح عملی ما در هر یک از دو صورت مسئله چیست؟
این پرسشی جدی است. باید به این مسئله پاسخ بدهیم که در مقابل جنگ بشود یا جنگ نشود پاسخ و طرح ما چیست؟ و مهمتر از این پاسخ، چه امکاناتی برای عملی کردن طرح هایمان داریم؟ چون طرحی که روی کاغذ بماند، فقط شعار است. به این مهم بیندیشیم!
عاطفه اقبال - 23 ژوئن 2019

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر