۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

محاکمه شیراک و یک پیام



بنا بگزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه پاریس روز پنجشنبه ژاک شیراک، رئیس جمهوری سابق فرانسه را به دوسال زندان تعلیقی محکوم کرده است. جرم شیراک دزدی از خزانه عمومی میباشد. شیراک اعلام کرد این حکم را قبول ندارد ولی اعتراض هم نخواهد کرد. این اولین بار است که در فرانسه یک رییس جمهور سابق محکوم میشود. ارتکاب این جرم مربوط به سالهای 1977 تا 1995 زمانی که شیراک شهردار پاریس بود، میباشد. رسانه های فرانسوی این حکم را تاریخی خواندندکه پیام مهمی به کسانی که از قدرتشان سوءاستفاده میکنند دارد.


نام شیراک بطور خاص برای ایرانیان ساکن فرانسه دو رویداد را تداعی میکند. رویدادهایی که بعدها مدارک آن در بند و بست با رژیم جمهوری اسلامی برملا و باعث رسوایی دست اندرکاران آن شد. اولین توطئه 5 دسامبر 87 زمانی که شیراک نخست وزیر و پاسکوا وزیر کشور بود، صورت گرفت با دستگیری 15 تن از پناهندگان و ایرانیانی که با مجاهدین همکاری می کردند. آنها را به گابن تبعید کردند که البته بعد از اعتصاب غذایی طولانی با هواپیمای نظامی فرانسه تحت شرایطی به فرانسه بازگشتند. دومین توطئه در 17 ژوئن 2003 به اجرا درآمد با حمله طراحی شده به مقرهای مجاهدین و دستگیری خانم رجوی و تعداد زیادی از اعضای مجاهدین. که بعد از چندین سال در دادگاههای رسمی تمامی حکم ها باطل اعلام شد. 


به هر حال دوره شیراک هم که به گفته وکیلش با بیماری آلزایمر روبرو است و به همین دلیل در دادگاه شرکت نکرد بپایان رسید. ولی یاد او با این پرونده اختلاس مالی و محکومیت در تاریخ فرانسه ثبت شد. براستی که محکومیت شیراک به عنوان رئیس جمهور قبلی فرانسه این پیام را به کسانی که در قدرت هستند میرساند که هیچ قدرتی پایدار نیست و روزی زمان حسابرسی فرا خواهد رسید. روزی که دیگر مصونیت سیاسی برای فرار کردن از مسئولیت در کار نباشد.

عاطفه اقبال - 16 دسامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر