۱۳۹۳ فروردین ۳۰, شنبه

انتخابات عراق

یازده روز دیگر انتخابات پارلمانی عراق در شرایطی انجام میشود که شهرهای عراق غرق آتش و خون است. در روز سی آوریل 2014 بیش از 21 میلیون عراقی به پای صندوق های رای خواهند رفت. مهم ترین ائتلاف های شرکت کننده در این انتخابات شامل : ائتلاف دولت قانون/ نوری مالکی - ائتلاف الوطنیه/ ایاد علاوی- ائتلاف العربیه/ صالح المطلک - ائتلاف متحدون للاصلاح/اسامه نجفی، ائتلاف ملی/عمار حکیم- ائتلاف کردها/فریاد راوندوزی- میباشند. برخلاف انتخابات قبلی که ایاد علاوی، صالح مطلک و اسامه نجفی در فهرست العراقیه متحد شده بودند. اینبار به سه شاخه تبدیل شده و هر کدام به تنهایی یک ائتلاف مجزا تشکیل داده اند. فهرست الاحرار نیز به توجه به کناره گیری اعتراضی مقتدی صدر از سیاست، علی دوای، استاندار میسان را کاندیدای خود معرفی کرد. روزنامه گاردین در قسمتی از گزارش خود در مورد انتخابات عراق نوری المالکی را بعنوان مهمترین کاندیدا معرفی کرده و نوشت که او بیشترین شانس را برای انتخاب شدن بعنوان نخست وزیر عراق برای سومین دوره متوالی دارد.
آیا انتخابات عراق بر سرنوشت ساکنان لیبرتی تاثیری خواهد گذاشت؟

عاطفه اقبال - 19 آوریل 2014

کامنت ها در فیسبوک:

Avaz Derya
قطعا ،،، چه گزینه جدیدی انتخاب شده و یا نوری المالکی ( که بعید میدانم ) انتخاب مجدد باشد یقینا تاثیر گذر خواهد بود

Naseem Sahra
روزنامه گاردین پیشا پیش نتیجه را مشخص کرده است، همانند قبل باز این جنایتکار انتخاب خواهد شد و شرایط عراق یک سوریه دوم می شود، و قطعا بر روی ساکنان لیبرتی تاثیر خواهد داشت، امیدواریم که انتقال هر چه زودتر انجام شود.

جهان سوسیالیست
تاثیرات واقعی انتخابات در عراق بر وضعیت مجاهدین چگونه خواهد بود ؟ : رهبری مجاهدین به نظر میرسد آخرین رمق امید ساکنین لیبرتی برای ماندن درعراق با امید تغییر وتحولات در عراق در انتخابات گره زده باشد . به قول خود حضرات بیاییم و تابلو های متفاوت ویا سناریوهای متفاوت در این رابطه را مرور کنیم : سناریو یک : مالکی پیروز میشود حال یا با ائتلاف ویا به تنهایی : در این صورت مساله برای مجاهدین حاد تر خواهد شد و فشار برای خروج محتمل تر و رهبری مجاهدین مجبور به خروج کامل از عراق میشود حال یا با میل ویا بی میل و یا "فاجعه های "متعدد . سناریو دوم : مالکی از قدرت خارج میشود ولی حکومت در دست شیعه ها و ائتلاف های متعدد آنها ولی در قدرت باقی میمانند: در این حالت هم باز تغییر ایجاد نمیشود چون مالکی فقط یک اسم ویک فرد در یک جریان شیعه است که حاضر به تحمل مجاهدین در عراق نیست ودراین صورت هم باز خط خروج مجاهدین با بودن یا نبودن وجود مالکی همچنان باقی است و همان شرایط با مالکی را دارد . سناریو سوم :ائتلاف از مالکی وعلاوی و .. :البته با توجه به دشمنی که درعراق بین این گروهها وجود دارد احتمال چنین ائتلاف گسترده ای سخت به نظر میرسد ولی وضعیت مجاهدین باز هم مبهم تر خواهد شد ورهبری مجاهدین سعی میکند که باز در تضادهای درون این ائتلاف مانور دهد وخط ماندن درعرا ق را ادامه دهد که این خطرناک برای ساکنین لیبرتی است چرا که به صورت معامله و یک صورت مساله تصفیه حساب بین این گروهها قرار میگیرند و که باز میتواند پیامدهای "فاجعه آمیز "داشته باشد. سناریوی چهارم : که محال تر به نظر میرسد شیعه ها اکثریت را بدست نمیاورند و طرفهای سنی بعثی و علاوی وکردها دست بالا را میگیرند . آیا این وضعیت برای شیعیان تحمل قابل تحمل است به نظر میرسد یک جنگ داخلی گسترده را در پی خواهد داشت که باز برای ساکنین لیبرتی فاجعه آمیز میباشد. نتیجه گیری :اینکه این سیب عراق که رهبری مجاهدین امید به گردش آن در پس از انتخابات عراق نموده است در واقع هیچ چیز که در برگیرنده امنیت جانی برای ساکنین لیبرتی در بر داشته باشد را ندارد . البته رهبری مجاهدین مشخص نیست حتی اگر فکر کند که مبارزه "هزینه "دارد وباید برای آن کشته بدهد ، برای چی در عراق مانده است به چه امیدی ؟چون این سیب قدرت در عراق به گونه ای چرخش نخواهد خورد که وضعیت مجاهدین در عراق را بتواند گونه ای تغییر دهد که امکان یک بودن امن ویا فعالیت سیاسی و یا نظامی را فراهم کند و علاوه بر این وضعیت منطقه ای وبین المللی هم چنین پیش فرضهایی را ندارد . پس رهبری مجاهدین باز تنها به امید واهی جان ساکنین لیبرتی را با ریسک های فراوان برای فاجعه های خطرناک به بازی گرفته است بازی که در عراق برای آنها هیچ در بر نخواهد داشت این ریسک احمقانه رهبری مجاهدین در عراق البته خواست رهبری مجاهدین میباشد چون جنازه های این افراد برای آنها سود مند تر از زنده ماندن و بیرون آ مدن به سلامت آنها از عراق به یک کشور ثالث امن است .




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر