۱۴۰۲ اسفند ۱۴, دوشنبه

افتخار فرانسوی

 فرانسه اولین کشوری که حق سقط جنین را در قانون اساسی خود ثبت میکند.

کنگره فرانسه امروز به ثبت سقط جنین در قانون اساسی فرانسه رای مثبت داد. فرانسه اولین کشوری است که سقط جنین را وارد قانون اساسی کرده و به این شکل آنرا بصورت تاریخی مهر و موم میکند تا دست زدن به آن را غیرممکن سازد.
یائل براون- پیوت، رئیس مجلس ملی فرانسه، اولین زنی است که ریاست کنگره را امشب به عهده داشت. پائل گفت: این یک لحظه مهم برای تمام زنان جهان است. 780 پارلمانتر به این قانون رای مثبت دادند و فقط 72 پارلمانتر رای شان منفی بود. در انتهای رای گیری تمام کنگره بپا خاسته و برای تصویب این رای دست زدند. مکرون رئیس جمهور فرانسه این رای را " افتخار فرانسوی " نامید.
سقط جنین هنوز در بیش از 20 کشور جهان ممنوع میباشد. در بعضی از کشورها فقط در صورت خطر برای جان زن میسر است. در کشورهایی مثل ایتالیا که سقط جنین آزاد است عملا به دلیل تعصب عمومی این کار بسیار سخت است و پزشکان از انجام آن سرباز می زنند. در خیلی از کشورهای آفریقایی هیچ زنی حق پایان دادن به بارداری خود را ندارد. در آمریکای جنوبی هم سقط جنین بسیار سخت است. در سال 1998، السالوادور قانونی تصویب کرد که سقط جنین شامل تعقیب قضایی تا 50 سال حبس میباشد. در اروپا نیز این قانون با دشواری هایی روبرو است و محدودیت هایی دارد. در مالتا، زنانی که سقط جنین انجام می‌دهند با مجازاتی از 18 ماه تا سه سال زندان مواجه می‌شوند. در آمریکا نیز این قانون با چالش های جدی مواجه شده است.
قانون سقط جنین که در ژانویه سال 1975 به کوشش سیمون وی وزیر بهداشت وقت تصویب شده بود قدمتی نزدیک به نیم قرن در فرانسه دارد و وارد شدن آن در قانون اساسی فرانسه به عنوان یک عمل تاریخی در مبارزه زنان برای حقوق خود ثبت شد.
- در روی پلاکارد در عکس زیر نوشته شده: بدن ما به خود ما تعلق دارد.
عاطفه اقبال – 4 مارس 2024



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر