۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

ورود صدها مستشار نظامی به لیبی


یک منبع اطلاعاتی وابسته به منابع اسرائیلی گزارش داد؛ دیروز پنجشنبه صدها تن از مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد سیرناییک، در بخش آزاد شده شرق لیبی شدند. این برای اولین بار است که آمریکا و اروپا هماهنگ در چنین شورشی دست به عملیات نظامی می زنند. این نیروها برای سازماندهی، آموزش و مسلح کردن نیروهای شبه نظامی لیبی، در برابر نیرو های وفادار سرهنگ قذافی وارد عمل شده اند. 

 اینکه نیروهای خارجی که در رابطه با ایران تا لحظه آخر به مماشات مشغولند در مسئله داخلی این کشور دخالت کرده اند به نظر من یک علامت سئوال بزرگ در مقابل جریانات اتفاق افتاده در لیبی قرار میدهد. و این جدای از هر گونه تحلیل ماهیت از قذافی و حکومتش میباشد. سخنان قذافی در این چند روز قابل تامل بود. 

عاطفه اقبال - 6 اسفند 89 برابر با 25 فوریه 2011


کامنت ها در فیسبوک


Neda Irani Kodoom sokhanash?
Atefeh Eghbal
سخنانی که طی ساعاتی طولانی بطور مستقیم از تلویزیون پخش شد و به دخالت مستقیم و منافع آمریکا در رابطه با این شورش اشاره داشت
Neda Irani Manafee mardomeh Liby dar vogoodeh diktator wa jenayatkari mesleh Ghazafist?
Atefeh Eghbal
بله ولی هر دو طرف قضیه را باید نگاه کرد. ماهیت قذافی قابل تحلیل است همانطور که ماهیت اقدام آمریکا در این رابطه. ولی همانطور که گفتم این قضیه در مجموع احتیاج به یک تحلیل همه جانبه دارد و نمیشود ساده وارد آن شد
Neda Irani Felan Ghazafi darad rooyeh hokmateh Iran ra Sefid mikonad. Bombaran kardan Mardomadh ...
Hady Shahmirzaie ghazafi hagh dare ke mige dare ba alghaede mijange chon hossein mortaje obamam anja niro vared karde.
Mehrdad Rashidi
خانم عاطفه اقبال،با درود.شما با این یادداشت، و کامنتی که در زیر آن گذاشته اید،عملا به پشتیبانی از قذافی خون آشام پرداخته اید،و من براستی در شگفتم که چرا شما با "دیکتاتور" و "دیکتاتوری" بگونه ای گزینشی برخورد می کنید؟!معمر قذافی یک دیکتاتور خون آشام بیش نیست که از 422 سال پیش بدینسو بر لیبی فرمان می راند و خون مردم این کشور را در شیشه کرده است.قذافی دوست و متحد و همکیش و همریش سران و مزدوران جنایتکار رژیم ضدایرانی جمهوری اسلامی ست،و مانند سران رژیم جمهوری اسلامی،همۀ مخالفت های مردم لیبی با رژیم جنایتکارش را به آمریکا وصل می کند!!!ضمنا،ممکن است بفرمایید که چرا آشوب مصر را انقلاب،اما خیزش همگانی مردم لیبی را شورش می نامید؟
Mehrdad Rashidi
ضمنا،خانم اقبال گرامی،عبارات کلی و مبهمی از این دست که " ماهیت قذافی قابل تحلیل است "،و یا "سخنان قذافی در این چند روز قابل تامل بود. "،و یا " اینکه نیروهای خارجی که در رابطه با ایران تا لحظه آخر به مماشات مشغولند در مسئله داخلی این کشور دخالت کرده اند به نظر من یک علامت سئوال بزرگ در مقابل جریانات اتفاق افتاده در لیبی قرار میدهد. و این جدای از هر گونه تحلیل ماهیت از قذافی و حکومتش میباشد " به چه معناست؟!و چرا شما منظورتان را مستقیم بیان نمی کنید؟لطفا صریحا بفرمایید که به نظر شما قذافی و رژیمش چه ماهیتی دارند،و آیا شما همانگونه که از سرنگون شدن آقای حسنی مبارک پشتیبانی کردید،از سرنگون شدن قذافی پشتیبانی می کنید یا نه؟
Mehrdad Rashidi
ضمنا مداخلۀ نظامی گسترده و یا محدود آمریکا و متحدین این کشور در لیبی به آهنگ سرنگون ساختن دیکتاتور خون آشام لیبی رویداد شگفت و چندان غیرمنتظره و دور از انتظاری نبوده و نیست.برای نمونه،من در روز پنجم اسفند در صفحۀ فیس بوکم نوشتم:"حملۀ نظامی قریب الوقوع سازمان ملل متحد و یا آمریکا به رژیم سرکوبگر و خونریز لیبی؟

از تازه ترین سخنان باراک اوباما،رییس جمهور آمریکا،و بان کی مون،دبیر کل سازمان ملل متحد در پیوند با لیبی چنین بر می آید که سازمان ملل متحد،و یا دست کم آمریکا و برخی از متحدان این کشور،خود را برای یک دخالت فوری و موثر نظامی به آهنگ یکسره نمودن کار دیکتاتور ...خون آشام لیبی و رژیم منفورش،در آینده ای بسیار نزدیک آماده می سازند

علی اکبر رشیدی
پنجم اسفند ماه 7032 ایرانی"آنچه اما شگفت می نماید،همانا خودداری این کشورها از مداخلۀ نظامی در ایران به آهنگ براندازی رژیم جهل و جنون و جنایت اسلامی،و پافشاری نابخردانۀ آنان بر سیاست شرم آور مبتنی بر ساخت و پاخت و مماشات با این رژیم اهریمنی ست
Shiva Sazgar
خانم اقبال به نظر من بد نبود به آقای رشیدی جواب میدادید. شما به طور معمول به این سرعت عقب نمیکشید. با اجازه فکر می‌کنم علائق تاریخی‌ شما به عنوان مجاهد با حکومت لیبی‌ اجازه تحلیل و بحث در این مورد رو نمیده. از بین نوشتهاتون کمی‌ بوی تأسف میاد. نه؟

البته نگفته نماند که من بشخصه با آقای رشیدی در این مورد موافقم.
Atefeh Eghbal
شیوای عزیز بهتر بود بجای تحلیل علائق تاریخ من و وصلم به یک سازمان کمی صبر میکردید که مطلب شما را ببینم و جواب دهم. راست گفتید که من معمولا نه به این سرعت و نه با هیچ سرعت دیگری عقب نمی نشینم و حتی اگر نخواهم جوا ب بدهم آنرا بیان میکنم. همیشه بیان کرده ام بصورت صریح که من زنی مستقل هستم و حالا اگر شما مایلید به من علائق تاریخی خاصی را بچسبانید به خودتان ربط دارد. با احترام عاطفه اقبال
Atefeh Eghbal
آقای رشیدی عزیز، من نوشته ام را یکبار دیگر خواندم و در آن هیچ پشتیبانی از قدافی ندیدم. نمیدانم شما چگونه به آن نگریسته اید. در ماهیت دیکتاتور بودن قذافی شکی نیست. ولی به من هم اجازه بدهید با بررسی همه جانبه حوادثی که دارد اتفاق میافتد تحلیل خودم را از قضایا داشته باشم. ضمن اینکه من هرگز نه تنها جریانات مصر بلکه تونس و بقیه را هم انقلاب نخوانده ام. اگر هم نوشته ام حتما اشتباه بوده است. چون انقلاب از نظر من معنی مشخصی دارد. نه در مصر و نه در تونس هنوز به ساختارها هیچ دستی زده نشده. مشخص است که با ماندن مردم در صحنه امکان دارد این مسئله تغییر کند. ولی تا بحال من انقلابی در هیچ کدام نمی بینم.
Atefeh Eghbal
من در مورد سلسله شورش ها و قیام هایی که در منطقه در حال رخ دادن است تحلیل مشخص خودم را دارم و با آن ساده برخورد نمیکنم. ولی ترجیح میدهم فعلا این تحلیل را ارائه ندهم برای اینکه آینده بسیاری از ابهامات را روشنتر خواهد کرد. ضمنا دیدید که من اصلا قصدم جواب ندادن به شما نبود بلکه اساسا با کامنتهایی که برای نوشته دیگرم آمد . این کامنت ها را ندیده بودم. موفق و پایدار باشید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر